Poranek filozoficzny - 2 edycja

Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice,
 
PORANKI FILOZOFICZNE W POLSKIM to nasza propozycja dla najmłodszych widzów. Cykl spotkań edukacyjnych, który przygotowaliśmy wspólnie z Pracownią Filozoficzną EUREKA Joanny Wągiel. Jego celem jest zachęcenie dziecka do samodzielnego myślenia oraz dodanie mu odwagi w zadawaniu trudnych pytań i w domaganiu się odpowiedzi na nie od nas – dorosłych.
Na świecie szkoły filozofowania dla dzieci działają od dawna i cieszą się dużą popularnością. W Polsce ten sposób pracy z dziećmi jest jeszcze mało znany. Uważam jednak, że wart jest naszego zainteresowania i może przynieść naszym dzieciom wiele pożytku.
Dzięki rozbudzonej podczas zajęć potrzebie filozofowania dzieci otrzymają narzędzia, które pozwolą im lepiej nazwać i zrozumieć otaczający świat, a tym samym budować swoje poczucie bezpieczeństwa w rodzinie, w kontaktach z dorosłymi, a także w grupie rówieśniczej.
Przyznacie Państwo, że w dzisiejszym świecie coraz trudniej być dorosłym, a co dopiero dzieckiem. Spróbujmy zatem dać naszym dzieciom szansę na zdobycie dodatkowej umiejętności, która może ułatwić im bycie szczęśliwymi.
Serdecznie zapraszam!
Andrzej Seweryn

Warsztaty powstają we współpracy z Pracownią Filozoficzną Joanny Wągiel

Czy warto filozofować z dziećmi? Jakie są z tego korzyści?
Dyskusja w zbliżonym wiekowo gronie zwiększa swobodę językową, umiejętność koncentracji, zdolność do refleksji, rozwija umiejętności społeczne, wzmacnia poczucie własnej wartości. W dzisiejszym świecie informacja jest niezbędna, aby przetrwać. Ale czy każda?
Chcemy nauczyć dzieci wybierać te niezbędne, chcemy, aby zaczęły się zastanawiać. Media proponują dziś konsumpcyjny model życia, nie unikniemy z nim konfrontacji, dzięki filozofowaniu Twoje dziecko będzie dorastało bardziej świadomie.
Dlatego, że chcesz mieć mądre, twórcze dziecko, zapraszamy…

Udział we wszystkich warsztatach:
- 10 zł/osobę
- 5 zł/osobę z biletem na „Królową Śniegu”
UWAGA - Zapraszamy uczestników warsztatów wejściem służbowym do budynku Teatru, od strony Pasażu Arnolda Szyfmana.

TERMINY I OPISY WARSZTATÓW:

7 lutego 2015
28 lutego 2015
21 marca 2015 
28 marca 2015
25 kwietnia 2015
Warsztaty odbywają się w dwóch grupach wiekowych: o godz. 11.00 (5-7 lat), o godz. 12.00 (8-10 lat).

- 7 lutego 2015
Po co są zakazy?

Nosorożec, jak wiadomo, jest zwierzyną dość łakomą. Raz odwiedził restaurację ….
Wiersz Łakomstwo nosorożca Bogusława Michalca zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat: Co to są zakazy, dlaczego są, do czego są potrzebne lub nie, kto ustanawia zakazy, a kto powinien ich przestrzegać. Czy wszystkie zakazy mają taką samą funkcję? Czy można byłoby żyć bez zakazów i co by z tego wynikło? Czy zakaz i nakaz to, to samo, czy też nie. Co je łączy a co dzieli? Postaramy się w wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji. Być może poruszymy problematykę państwa, sprawiedliwości, wolności, szczęścia, wartości, możliwości wpływu na własne życie.
Info dla Rodziców:
Wg Arystotelesa aby osiągnąć szczęście, dobre życie, które dla każdego z nas może oznaczać coś innego, winniśmy postępować zgodnie z nakazami rozumu - nakazy wpajane są ludziom poprzez wychowanie lub wynikają z przemyśleń własnych.

- 28 lutego 2015
Sprawiedliwie postępować, czyli jak?

Z południowych mórz korsarze, lubią orzechowe draże... Wiersz Bogusława Michalca Korsarze mórz południowych zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat: Co to jest sprawiedliwość? Czym jest sprawiedliwe postępowanie? Kim jest człowiek sprawiedliwy? Czy sprawiedliwie oznacza wszystkim po równo, jeśli tak, to dlaczego, a jeśli nie, to w jaki sposób? Jak to to osądzić? Zastanowimy się, co sprawiedliwość ma wspólnego ze szczęściem, jeśli ma. Postaramy się w wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji. Być może poruszymy problematykę wolności, szczęścia, państwa.
Info dla Rodziców:
Będziemy dyskutować wokół arystotelesowego rozumienia sprawiedliwości jako gwarancji właściwego postępowania wobec siebie i innych, ta najważniejsza z cnót nierozerwalnie związana jest ze szczęściem. Sprawiedliwość dzielił na rozdzielną - słuszny podział dóbr oraz wyrównującą - kompensacja krzywd.

- 21 marca 2015
O pożytku z kłótni

Rozmawiały raz dwa liście: Naszą przyszłość widzę mgliście.
Wiersz Kłótnia liści Bogusława Michalca zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat: Co to jest kłótnia? Czego mogą dotyczyć kłótnie? Co jest wspólnego dla wszystkich kłótni? Czy może być dobra kłótnia? Jeśli tak lub nie, to dlaczego. Jeśli kłótnia to przyczyna, to jakie mogą być jej skutki. Jeśli kłótnia to skutek, to jakie może mieć przyczyny. Postaramy się w wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji. Być może poruszymy problematykę wolności, szczęścia, miłości, przyjaźni, sceptycyzmu. Być może określimy cechy dobrego sporu.
Info dla Rodziców:
Kłótnia rozumiana jako ostra wymiana zdań między osobami, nie zgadzającymi się w jakimś temacie, prowadzona pod wpływem emocji. Spór rozumiany jako brak zgody w jakimś temacie i wymiana argumentów w celu przekonania rozmówcy do swoich racji.

- 28 marca 2015
Dlaczego boimy się nieznanego?
Nie wiem, jak się to stało, dość że pewnego pięknego dnia ten kawałek drzewa dostał się do pracowni starego stolarza, który nazywał się majster Antonio ....
Fragment bajki Pinokio Carla Collodiego zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat strachu przed nieznanym. Co to znaczy bać się? Co to jest nieznane? A co to jest znane? Czy znanego też się boimy? Jeśli tak lub nie to dlaczego? Jakie uczucia budzi w nas nieznane? Co może wyniknąć z przezwyciężenia strachu? Być może zastanowimy się nad własnymi przypadkami przezwyciężenia strachu przed nieznanym. Jakie są pozytywne a jakie negatywne strony strachu przed nieznanym. Czy mamy jakieś środki zaradcze na strach przez nieznanym?
Postaramy się w wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji. Być może poruszymy problematykę wolności, szczęścia, przyjaźni, radości i możliwości wpływu na własne życie.
Info dla Rodziców:
Życie nieodłącznie związane jest z rozwojem. Będziemy w dyskusji nawiązywać do klasycznej koncepcji życia jako samodoskonalenia w celu osiągnięcia szczęścia, przy czym mając na względzie społeczność, w której się żyje. Nawiążemy do Arystotelesowej cnoty męstwa, dzielności rozumianej jako umiejętność podejmowania decyzji w trudnej sytuacji. Jeśli czas pozwoli postaramy się wczuć we ludzi współczesnych Van Goghowi.

- 25 kwietnia 2015
Dlaczego wszystko jest możliwe?

Pojechał Michał pod Częstochowę, tam kupił buty siedmiomilowe.
Wiersz Jan Brzechwy Siedmiomilowe buty zainspiruje dzieci do podjęcia dyskusji na temat możliwości. Jak rozumiemy wszystko? Jak rozumiemy możliwość, a jak możliwości. Co to znaczy, że wszystko jest możliwe. Czy to zdanie jest prawdziwe? Jeśli tak lub nie, to dlaczego? Co nie jest możliwe? Postaramy się w wesołej atmosferze, sprzyjającej wyrażaniu własnych myśli i sądów odpowiedzieć na te pytania, i na inne, które pojawią się w trakcie dyskusji. Być może poruszymy problematykę czasu, wolności, szczęścia, i możliwości wpływu na własne życie.
Info dla Rodziców:
Potencjalność człowieka, czyli możność wg Arystotelesa związana jest z ruchem, zmianą. Dla nas współczesnych zamiana to najczęściej rozwój. Będziemy nawiązywać w dyskusji do klasycznej koncepcji człowieka jako bytu potencjalnego i aktualnego oraz przypadkowego.

INFORMACJE I REZERWACJE:
Biuro Obsługi Widzów tel. 22 826 49 18, e-mail rezerwacje@teatrpolski.waw.pl

I EDYCJA CYKLU
Od 25 października do 6 grudnia 2014 odbywały się warsztaty w ramach I EDYCJI CYKLU - więcej TUTAJ.



 
 
 
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.