Szkoła żon

 

Premiera: 15.10.2011, czas trwania: 2 godz. 20 min. (1 przerwa), Duża Scena

Autor: Molier
Przekład: Bohdan Korzeniewski
Reżyseria: Jacques Lassalle
Asystent reżysera: Anna Skuratowicz
Scenografia: Geraldine Allier
Kostiumy: Dorota Kołodyńska
Reżyseria światła: Mirosław Poznański
Inspicjent : Katarzyna Bocianiak
 
 

Premiera: 15.10.2011, czas trwania: 2 godz. 20 min. (1 przerwa), Duża Scena

Spektakl Jacquesa Lassalle’a z Andrzejem Sewerynem, Anną Cieślak, Olgierdem Łukaszewiczem to współczesne odczytanie komedii Moliera, gdzie – jak twierdzi reżyser – z wielką satysfakcją przekłada niuanse francuskiej literatury na polską wrażliwość.

"Szkoła żon" powstała w 1662 roku. Obok "Świętoszka" i "Skąpca" jest jedną z najsłynniejszych komedii Moliera, która na stałe weszła do kanonu europejskiego dramatu. Treść utworu i jego siła komiczna wywodzą się z piętnowania przywar charakteru oraz obyczajowej satyry.

W osiągnięciu kształtu precyzyjnej, utrzymanej w duchu klasyki inscenizacji miały udział współpracujące z reżyserem: scenografka Géraldine Allier oraz projektantka kostiumów: Dorota Kołodyńska. Spektakl Lassalle’a skupia się na rzetelnym, uważnym odczytaniu tekstu sztuki. Reżyser dowodzi, że Molierowska czujność i ostrość widzenia przetrwała do dziś i jest wciąż aktualna.

"Szkoła żon" wpisuje się w znany polskim widzom styl, w jakim Jacques Lassalle pracował nad prezentowanymi w Warszawie "Don Juanem" z paryskiej Comédie-Française oraz "Mizantropem" z Théâtre Vidy z Lozanny. W obu wspaniale przyjętych w Polsce spektaklach główną rolę grał Andrzej Seweryn. "Szkoła żon" Lassalle’a prezentuje wysoką formę teatru, który wywodzi się z przywiązania do rangi słowa, kunsztu aktorskiego oraz precyzji tworzenia spójnej i wyrazistej inscenizacji.

Spektakl "Szkoła żon", przeniesiony z naszego Teatru zaprezentowany został na żywo w marcu 2012 r. w Teatrze Telewizji. Przedstawienie obejrzało aż 1 mln 280 tys. telewidzów: www.szkolazon.tvp.pl.

Jacques Lassalle (ur. 1936) – Aktor, reżyser teatralny i operowy, dramatopisarz. W młodości związany ze Studio-Théâtre de Vitry. Dyrektor Théâtre National w Strasburgu w latach 1983-1990. Autor licznych inscenizac ji w Comédie-Française, w której pełnił funkcję generalnego administratora w latach 1990-1993. W Polsce reżyserował klasykę dramatu europejskiego ("Tartuffe albo szalbierz", "Umowa, czyli łajdak ukarany", "Lorenzaccio") na scenie Teatru Narodowego. Inscenizował teksty m.in. Moliera, Szekspira, Ibsena, Marivaux, Goldoniego, Labiche’a. W kwietniu 2014 roku, w Teatrze Polskim odbędzie się premiera "Króla Leara" w reżyserii Lassalle’a, z Andrzejem Sewerynem w roli głównej.

>>PLAN WIDOWNI

 
  • "Klasyka klasycznie"

    Anna Czajkowska, Teatr dla Was , 16.04.2012

    Klasyka klasycznie? Ależ tak, w tym tkwi zaleta spektaklu. I nie jest to bynajmniej nudna, ponad dwugodzinna ramotka, ale dramat podany ze smakiem, doskonale zagrany, starannie wyreżyserowany, zgodny z molierowską wiarą w skuteczność nauczania ze sceny. Dzięki tworzeniu galerii typów (...)

    Klasyka klasycznie? Ależ tak, w tym tkwi zaleta spektaklu. I nie jest to bynajmniej nudna, ponad dwugodzinna ramotka, ale dramat podany ze smakiem, doskonale zagrany, starannie wyreżyserowany, zgodny z molierowską wiarą w skuteczność nauczania ze sceny. Dzięki tworzeniu galerii typów ludzkich i skomplikowanych charakterów o nieprzemijającej aktualności, dzięki dbałości o prawdę psychologiczną oraz odważnemu ukazywaniu wielkich uczuć, namiętności kierujących postępowaniem człowieka, sztuki Moliera są wciąż aktualne.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatrdlawas.pl

    więcej 
  • "Mężowie w Szkole żon"

    Małgorzata Ogonowska, Tygodnik Płocki , 31.01.2012

    Widz, oglądając perypetie bohaterów, jest przede wszystkim urzeczony skalą emocji, widoczną w grze Andrzeja Seweryna. Mimo że aktor odgrywa postać negatywną, jest tak przekonywający, że współczujemy mu, gdy ogarnięty zazdrością cierpi, widząc, że różnica wieku (...)

    Widz, oglądając perypetie bohaterów, jest przede wszystkim urzeczony skalą emocji, widoczną w grze Andrzeja Seweryna. Mimo że aktor odgrywa postać negatywną, jest tak przekonywający, że współczujemy mu, gdy ogarnięty zazdrością cierpi, widząc, że różnica wieku eliminuje go jako kochanka. Jego niezdolność do osiągnięcia zamierzonego celu wynika ze skostniałych i krótkowzrocznych poglądów na temat małżeństwa, w którym - jak sugeruje Molier - nie chodzi o wygodę czy wyrachowanie, lecz o miłość. Uświadomienie tej prawdy ujawnia się na końcu przedstawienia.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatry.art.pl

    więcej 
  • "Wędkowanie albo szkoła żon"

    Tomasz Miłkowski, Przegląd, 15.11.2011

    Przedstawienie wzorcowe i bardzo francuskie - pełne zmysłowości, wyrazistości, łączące wyrafinowaną stylizację ze skrótem poetyckim. Jacques Lassalle stworzył spektakl zorkiestrowany, domknięty w każdym szczególe, a przy tym dowcipny. Andrzej Seweryn w roli Arnolfa ukazał (...)

    Przedstawienie wzorcowe i bardzo francuskie - pełne zmysłowości, wyrazistości, łączące wyrafinowaną stylizację ze skrótem poetyckim. Jacques Lassalle stworzył spektakl zorkiestrowany, domknięty w każdym szczególe, a przy tym dowcipny. Andrzej Seweryn w roli Arnolfa ukazał całą gamę sprzecznych uczuć miotających zakochanym opiekunem, który chce niepodzielnie zapanować nad duszą i ciałem wychowanicy - z olśniewającą łatwością przechodzi od triumfu do rozpaczy, od smaku słodkiej zemsty do poniżenia.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.przeglad-tygodnik.pl

    więcej 
  • "Małżeństwo według Moliera"

    Filip Przedpełski, Newsweek Polska, 31.10.2011

    Andrzej Seweryn w roli Arnolfa włada molierowską frazą z taką łatwością, jakby na co dzień rozmawiał tylko wierszem. A grana przez niego postać - na początku cyniczny i pewny siebie cwaniak, a później upokorzony przez młodą kobietę starzec - przykuwa uwagę widzów przez (...)

    Andrzej Seweryn w roli Arnolfa włada molierowską frazą z taką łatwością, jakby na co dzień rozmawiał tylko wierszem. A grana przez niego postać - na początku cyniczny i pewny siebie cwaniak, a później upokorzony przez młodą kobietę starzec - przykuwa uwagę widzów przez cały spektakl i nadaje tempo przedstawieniu.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.kultura.newsweek.pl

    więcej 
  • "Molier znów wzbudza emocje"

    Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita online, 21.05.2012

    Arnolf Andrzeja Seweryna mimo historycznego kostiumu jest człowiekiem współczesnym. Na początku wydaje się odpychającym cynikiem, który patrzy na innych z pogardą, przekonany, że zna odpowiedź na każde pytanie i nic nie jest w stanie go zaskoczyć. Ta maska jednak spada, gdy (...)

    Arnolf Andrzeja Seweryna mimo historycznego kostiumu jest człowiekiem współczesnym. Na początku wydaje się odpychającym cynikiem, który patrzy na innych z pogardą, przekonany, że zna odpowiedź na każde pytanie i nic nie jest w stanie go zaskoczyć. Ta maska jednak spada, gdy odkrywa w sobie miłość do Agnieszki. Najpierw przeżywa dramat odtrąconego mężczyzny, a potem - walcząc o uczucie wybranki - gotów jest na największe nawet upokorzenia. Z nieudanego Don Juana przekształca się w człowieka zranionego, pełnego kompleksów. Gracza, który ma świadomość, że stracił wszelkie atuty.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.rp.pl

    więcej 
  • "Seweryn bez samokontroli"

    Joanna Derkaczew, Gazeta Wyborcza, 19.10.2011

    W sekwencjach, gdzie Andrzej Seweryn nie koncentruje się na konwencjonalnych piruetach z kuferkiem, gra dramat mężczyzny, któremu rzeczywistość zaczęła mówić "nie". Chryzald (Mariusz Wojciechowski) rozmawia z nim jak cierpliwy terapeuta, próbując wybić mu z (...)

    W sekwencjach, gdzie Andrzej Seweryn nie koncentruje się na konwencjonalnych piruetach z kuferkiem, gra dramat mężczyzny, któremu rzeczywistość zaczęła mówić "nie". Chryzald (Mariusz Wojciechowski) rozmawia z nim jak cierpliwy terapeuta, próbując wybić mu z głowy nierealistyczne aspiracje. Arnolf patrzy na niego z uśmiechem wyższości: "Co ty wiesz o głębi mego geniuszu i mego cierpienia". Dopiero gdy wychowanica Agnieszka odmawia mu miłości, rozpada się. Samokontrola puszcza. Arnolf wczepia się w przerażoną, zaciętą w bólu i rozczarowaniu dziewczynę, której twarz w jednej chwili starzeje się o kilkadziesiąt lat.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.wyborcza.pl

    więcej 
 
 
Zwiastun spektaklu
Anna Cieślak i Andrzej Seweryn - scena ze "Szkoły żon"
 
 
DUŻA SCENAwtorek, środa, czwartek, niedzielapiątek, sobota
I STREFAN 52 zł, U 40 złN 58 zł, U 46 zł
II STREFAN 38 zł, U 32 złN 42 zł, U 36 zł
III STREFAN 28 zł, U 22 złN 28 zł, U 22 zł
IV STREFAN 24 zł, U 20 złN 24 zł, U 20 zł
LOŻA PREZYDENCKAN 130 złN 130 zł

- PLAN WIDOWNI (PDF)
- Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są na 30 minut przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- Ceny biletów w sprzedaży on-line zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo wśród naszych OFERT SPECJALNYCH.

 
 
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.