38. PRACOWNIE TEATRU POLSKIEGO: Magazyn materiałowy

 

Tym razem w ramach cyklu Pracownie Teatru Polskiego odwiedzimy magazyn materiałowy, mieszczący się vis-à-vis magazynu kostiumów. Wciąż zatem pozostajemy w obrębie czwartego piętra Teatru.

W tym pomieszczeniu już 27. rok pracuje pani Barbara Olejarz, która odpowiedzialna jest za przechowywanie i katalogowanie cennych materiałów. Znajdziemy tu kilkadziesiąt beli tkanin różnych faktur, barw i wzorów. Niektóre okazy mają nawet ponad 40 lat i pochodzą z najlepszych polskich przędzalni! Oprócz materiałów przechowuje się tutaj wszelkiego rodzaju wyroby pasmanteryjne, takie jak frędzle, lamówki, tasiemki, wstążki, cekiny, dżety, a także wszelkiej maści i rozmiaru guziki oraz wiele, wiele innych użytecznych krawieckich drobiazgów, służących do wykańczania kostiumów.

Magazyn materiałowy ściśle współpracuje z magazynem kostiumów. Przygotowując oprawę wizualną przedstawienia, scenograf często korzysta z już istniejących strojów, które krawcy – wedle jego zaleceń – modyfikują, korzystając z tkanin i wyrobów pasmanteryjnych przechowywanych właśnie w tym pomieszczeniu. Zazwyczaj jednak scenograf zleca stworzenie całkiem nowego stroju scenicznego. W takim wypadku wybrane z magazynu materiałowego tkaniny wraz z pasmanteryjnymi dodatkami trafiają do pracowni krawieckiej (damskiej lub męskiej), w której przemieniane są pod bacznym okiem scenografa lub kostiumografa w odpowiednie kostiumy.

Na fotografii możemy zobaczyć skrupulatnie poukładane guziki z magazynu materiałowego, gotowe do stania się ozdobą nowego kostiumu teatralnego. Tak jak pannie Dorocie z anegdoty "Ogród" Jeremiego Przybory (tom "Baśnie Szecherezadka", 1966 r.), której nigdy nie zdarza się brak guzika, tak i w Teatrze Polskim wszystkie kostiumy szczycą się starannością wykończenia i prawidłową liczbą… przyszytych guzików!