Borys Godunow

 

Premiera: 24.05.2019, czas trwania: 2 godz. 55 min. (1 przerwa), Duża Scena

Autor: Aleksander Puszkin
Przekład: Seweryn Pollak
Reżyseria: Peter Stein
Opracowanie tekstu: Peter Stein
Opracowanie tekstu: Marek Radziwon
Dekoracje: Ferdinand Wögerbauer
Kostiumy: Anna Maria Heinreich
Reżyseria światła: Joachim Barth
Muzyka: Massimiliano Gagliardi
Asystent reżysera: Maksymilian Rogacki
Asystent scenografa: Jolanta Gałązka
Asystent kostiumografa: Grażyna Piworowicz
Opracowanie scenariusza dźwiękowego: Mateusz Maziarz
Korepetycje choreograficzne: Michał Barczak
Korepetycje wokalne: Michaił Czerniak
Inspicjent/ Asystent reżysera: Przemysław Pawlicki
Sufler: Małgorzata Ziemak
Sufler: Katarzyna Bocianiak
Współpraca: Valentina Sizonenko
Producent wykonawczy/ Asystent reżysera: Anna Wachowiak
 
Car Borys Godunow: Andrzej Seweryn
Caryca,
Kobieta z ludu:
Marta Alaborska
Carewna Ksenia,
Kobieta z ludu:
Hanna Skarga
Carewicz Fiodor,
Mężczyzna z ludu:
Filip Orliński
Siemion Godunow,
Mężczyzna z ludu:
Sławomir Głazek
Mamka,
Kobieta z ludu:
Ewa Domańska
Szujski,
Mężczyzna z ludu:
Grzegorz Mielczarek
Worotyński,
Mężczyzna z ludu:
Szymon Kuśmider
Basmanow,
Mężczyzna z ludu:
Adam Cywka
Grigorij Otrepiew Samozwaniec,
Mężczyzna z ludu:
Marcin Bubółka
Gawryła Puszkin,
Żołnierz rosyjski,
Żołnierz polski,
Mężczyzna z ludu:
Krzysztof Kwiatkowski
Wiśniowiecki,
Bojar,
Pogranicznik,
Mężczyzna z ludu:
Adam Biedrzycki
Afanasij Puszkin,
Mniszech,
Mężczyzna z ludu:
Antoni Ostrouch
Maryna Mniszchówna,
Kobieta z ludu:
Marta Kurzak
Gospodyni,
Kobieta z ludu:
Ewa Makomaska
Warłaam,
Rożnow,
Mężczyzna z ludu:
Dominik Łoś
Misaił,
Chruszczow,
Rozen,
Mnich,
Mężczyzna z ludu:
Tomasz Drabek
Margeret,
Bojar,
Mężczyzna z ludu:
Maksymilian Rogacki
Kurbski,
Żołnierz rosyjski,
Żołnierz polski,
Mnich,
Mężczyzna z ludu:
Paweł Krucz
Sobański,
Żołnierz rosyjski,
Żołnierz polski,
Mnich,
Mężczyzna z ludu:
Przemysław Wyszyński
Bojar Mosalski,
Kaleka,
Karela:
Marcin Jędrzejewski
Bojar Szczełkałow,
Poeta,
Nawiedzony,
Mnich,
Żebrak,
Mężczyzna z ludu:
Piotr Bajtlik
Pimen,
Mężczyzna z ludu:
Jerzy Schejbal
Patriarcha,
Mężczyzna z ludu:
Mirosław Zbrojewicz
Bojar,
Ihumen,
Żołnierz rosyjski,
Żołnierz polski,
Mnich,
Mężczyzna z ludu:
Tomasz Błasiak
 
 
Pater Czernihowski,
Bojar Trubecki,
Pogranicznik,
Mnich,
Strażnik,
Mężczyzna z ludu:
Krystian Modzelewski
Kobieta z ludu: Katarzyna Skarżanka
Bojar,
Kaleka:
Wojciech Czerwiński
Polska szlachcianka,
Dama dworu Carycy,
Kobieta z ludu:
Adrianna Kućmierz
Magdalena Kwiatkowska
Paula Godusławska
Marta Juras
Alicja Karluk
Polski szlachcic,
Żołnierz niemiecki,
Mężczyzna z ludu:
Michał Barczak
Antoni Paradowski
Piotr Sędkowski
Tomasz Marczyński
Polski szlachcic,
Żołnierz rosyjski,
Żołnierz polski,
Mężczyzna z ludu:
Cezary Łepek
Żołnierz niemiecki,
Mężczyzna z ludu:
Andrzej Danieluk
Służący Szujskiego,
Ambasador:
Maciej Kacprzak
Paweł Wrześniewski
Krwawe Dziecko: Liam Culbreth
Jakub Matusiak
Dzieci z Placu Katedralnego: Roman Kutner
Casper Petersen
Conrad Petersen
Iwo Rajski
Bruno Tomczyk
Olaf Zawadka
Olivier Zawadka
 
 
 

Premiera: 24.05.2019, czas trwania: 2 godz. 55 min. (1 przerwa), Duża Scena

Niejednoznaczna i krwawa, oparta na faktach historia Borysa Fiodorowicza Godunowa, cara Rosji.

Wszyscy pragniemy władzy – niezmiennie – wieki temu, jak i dziś. Perspektywa panowania nad innymi odurza, pozbawia rozsądku, popycha do oszustw, zbrodni i zdrad.

Historia zna takie przypadki: Borys Godunow, Dymitr Samozwaniec, Maryna Mniszchówna… Tak podobni do nas i tak dalecy – bohaterowie dawnych czasów.

Dziś spoglądają nam w oczy, ożywieni przez Petera Steina. Są ludźmi – rozpętują wojny, toczą frontowe potyczki, nielegalnie przekraczają granice w poszukiwaniu sojuszników, ale też w obawie o własne życie, knują, intrygują, najmują szpiegów, mordują, palą za sobą mosty… Niektórzy próbują też kochać i słono za to płacą. Są doskonale prawdziwi w swej niedoskonałości.

„Borys Godunow” to pasjonująca opowieść o mechanizmach sięgania po władzę.  

„Borys Godunow” w reżyserii międzynarodowej sławy niemieckiego inscenizatora Petera Steina, twórcy słynnej monumentalnej „Orestei”, „Fausta” wystawionego na EXPO w Hannoverze w 2000 r. czy „Rozbitego dzbana” z Klausem Marią Brandauerem w Berliner Ensemble, będzie największą i najbardziej wymagającą produkcją artystyczną na polskich repertuarowych scenach dramatycznych w ostatnich 30 latach.

W roli tytułowej – Andrzej Seweryn.

ZDJĘCIA Z PRÓB DOSTĘPNE SĄ NA PROFILU TEATRU NA INSTAGRAMIE:
#teatrpolskiwarszawa

Instagram

 
  • "Borys Godunow: przemilczane zbrodnie rodzą nowe tragedie"

    Jacek Szpakowski, Niezależna.pl, 01.06.2019

    Przeszłość łączy się z teraźniejszością w sposób harmonijny i głęboki, zmuszając do stawiania pytań o kondycję naszej współczesnej cywilizacji. „Borys Godunow” wystawiany na scenie Teatru Polskiego to spektakl bardzo udany. Spektakl w Teatrze Polskim (...)

    Przeszłość łączy się z teraźniejszością w sposób harmonijny i głęboki, zmuszając do stawiania pytań o kondycję naszej współczesnej cywilizacji. „Borys Godunow” wystawiany na scenie Teatru Polskiego to spektakl bardzo udany.
    Spektakl w Teatrze Polskim zrobiony jest sprawnie i z rozmachem. Andrzej Seweryn, grający Godunowa, potwierdza wysoką formę i kunszt aktorski. Przedstawienie prowokuje do przemyśleń na temat istoty sprawowania władzy oraz manipulacji, które niemal zawsze obracają się przeciwko ludziom złej woli. Postacie z dramatu Puszkina nie są zawieszone w próżni, nad wszystkim zdaje się czuwać Opatrzność, która w końcu sprawia, że zbieramy żniwo naszych czynów.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.niezalezna.pl

    więcej 
  • _

    Witold Sadowy, e-teatr.pl, 29.05.2019

    Zarówno Peter Stein, jak i Andrzej Seweryn, wychowani na najlepszych wzorach dawnego teatru, szanujący tradycję i myśl autora, stworzyli monumentalne dzieło. Tradycyjne a jednocześnie na wskroś nowoczesne. Niespotykane w polskim teatrze od czasów zmiany ustroju. Z bogactwem (...)

    Zarówno Peter Stein, jak i Andrzej Seweryn, wychowani na najlepszych wzorach dawnego teatru, szanujący tradycję i myśl autora, stworzyli monumentalne dzieło. Tradycyjne a jednocześnie na wskroś nowoczesne. Niespotykane w polskim teatrze od czasów zmiany ustroju. Z bogactwem kostiumów, które zaprojektowała Anna Maria Heinrich, charakteryzacji niestosowanej od lat, a także skrótowych, interesujących dekoracji Ferdinanda Wögerbauera i świetnej muzyki Massimiliano Gagliardiego. W wykonaniu znakomitego zespołu aktorskiego Teatru Polskiego, dbającego o słowo. Z wielką rolą Andrzeja Seweryna jako Cara Borysa Godunowa. Targanego wyrzutami sumienia za morderstwo. Obok niego Marta Kurzak jako Maryna Mniszkówna. Marcin Bubółka jako Grigorij Samozwaniec i Ewa Makomaska jako Gospodyni. Reszta znakomitego zespołu tak ucharakteryzowana, że trudno rozpoznawalna. Dlatego nie wymieniam ich z nazwiska. Ale wszyscy zasługują na najwyższe pochwały. A także rewelacyjnie sprawny zespół techniczny.
    Przedstawienie ma znakomite tempo. Ukazuje carską Rosję, ciemnotę ludu i intrygi o zdobycie władzy. Wielki teatr.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.e-teatr.pl

    więcej 
  • "Polacy idą na Kreml. Superprodukcja Borys Godunow w Teatrze Polskim w Warszawie

    Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza, 28.05.2019

    Szwarccharakterami są tu przede wszystkimi Polacy ruszający na Moskwę pod wodzą ultrakatolickiego króla Zygmunta III Wazy. Krakowski Wawel to u Puszkina i Steina pełen wyrafinowania zachodni dwór, mocarstwowy – choć z dużymi wpływami jezuitów. A córka (...)

    Szwarccharakterami są tu przede wszystkimi Polacy ruszający na Moskwę pod wodzą ultrakatolickiego króla Zygmunta III Wazy. Krakowski Wawel to u Puszkina i Steina pełen wyrafinowania zachodni dwór, mocarstwowy – choć z dużymi wpływami jezuitów. A córka polskiego magnata Maryna Mniszchówna (Marta Kurzak) odgrywa tu względem Dymitra rolę kogoś w rodzaju lady Makbet. Scena jej miłosno-ambicjonalnej konfrontacji z łże-carewiczem to jeden z najlepszych momentów przedstawienia.
    Sceny, takie jak ich dialog czy monologi Andrzeja Seweryna, idą w stronę tego, czym Stein się chlubi – precyzyjnej, rytmicznie czystej celebracji tekstu.
    Scenografia Ferdinanda Wögerbauera jest bez wątpienia mocnym atutem przedstawienia. W abstrakcyjnej, pustej przestrzeni przesuwające się kurtyny i zastawki błyskawicznie kadrują z ogromnej pustki sceny intymne pomieszczenia, w których wyczarowywane zostają sale carskiego dworu czy klasztorne cele.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.wyborcza.pl

    więcej 
  • "Sumienie Godunowa"

    Krzysztof Mroziewicz, StudioOpinii.pl, 27.05.2019

    Seweryn, grając postać tytułową, próbował scalić wszystkich autokratów koronowanych czy obdarzonych mandatem wyborczym. Trzeba przypomnieć, że Godunow pochodził nie z dynastii namaszczonej, lecz z wyboru. Wynieśli go na tron bojarzy-oligarchowie. Stein dał Sewerynowi (...)

    Seweryn, grając postać tytułową, próbował scalić wszystkich autokratów koronowanych czy obdarzonych mandatem wyborczym. Trzeba przypomnieć, że Godunow pochodził nie z dynastii namaszczonej, lecz z wyboru. Wynieśli go na tron bojarzy-oligarchowie. Stein dał Sewerynowi pograć w jego pierwszej dłuższej sekwencji solowej, gdzie ujawnił się wielki artyzm aktora, który przeprowadza ducha swej postaci od Ryszarda III do nieistniejącego bohatera, co umiera z powodu wyrzutów sumienia. Delirium władzy nie zna takiej postaci poza Godunowem Puszkina (Steina i Seweryna).
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.studioopinii.pl

    więcej 
  • "Rządzić w czasie burzy”

    Wojciech Giczkowski, Blog Teatralna Warszawa, 26.05.2019

    Okazuje się, że romantyczny dramat ma nowoczesną, prawie filmową konstrukcję, sceny się zmieniają co kilka minut, co nadaje tempa całej inscenizacji. W ciągu 5 minut mamy nawet cztery zmiany dekoracji, których razem jest 23. Widzów zachwyciła nie tylko reżyseria i wykonanie (...)

    Okazuje się, że romantyczny dramat ma nowoczesną, prawie filmową konstrukcję, sceny się zmieniają co kilka minut, co nadaje tempa całej inscenizacji. W ciągu 5 minut mamy nawet cztery zmiany dekoracji, których razem jest 23. Widzów zachwyciła nie tylko reżyseria i wykonanie aktorskie, ale przede wszystkim płynność i rozmach techniczny tego przedstawienia. Zmieniające sie jak w kalejdoskopie sceny, w nowoczesnej scenografii Ferdinanda Wögerbauera, stanowią idealne tło dla romantycznej rozmowy Maryny i Dymitra, a dialog Samozwańca z żołnierzami przy szlabanie na granicy polsko-rosyjskiej jest pełen skojarzeń historycznych. Równie dramatycznie wypada scena śmierci tytułowego bohatera z przewracającym się tronem.
    Wybitni aktorzy Teatru Polskiego, tacy jak Jerzy Schejbal czy Mirosław Zbrojewicz, ze swoich ról uczynili perełki kunsztu aktorskiego. Schejbal grający mnicha Pimena jest wspaniały jako człowiek po przejściach pouczający zafrasowanego Griszę. Zbrojewicz gra z wyczuciem patriarchę, doskonale czującego się w meandrach zmieniającego się świata. Szeptem, a na naradach mentorsko tworzy swoje manipulacje. Efekt pracy aktorskiej pod ręką Petera Steina jest doskonały.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatralna-warszawa.blogspot.com

    więcej 
 
 
Videoblog przed premierą - odc. 1
Videoblog przed premierą - odc. 2
Videoblog przed premierą - odc. 3
Videoblog przed premierą - odc. 4
Videoblog przed premierą - odc. 5
Videoblog przed premierą - odc. 6
Zwiastun spektaklu
 
 
DUŻA SCENA
I STREFAN 100 zł, U 90 zł
II STREFAN 75 zł, U 55 zł
III STREFAN 60 zł, U 50 zł
IV STREFAN 50 zł, U 40 zł
V STREFAN 40 zł, U 30 zł
LOŻA PREZYDENCKAN 150 zł

- PLAN WIDOWNI
- Wejściówki w cenie 35 zł sprzedawane są na godzinę przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- Ceny biletów w sprzedaży on-line zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo wśród naszych OFERT SPECJALNYCH.

 

Spektakl dofinansowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego

Mecenas spektaklu:

Patroni medialni: