Charków! Charków!

 

Premiera: 22.03.2024, czas trwania: 1 godz. 10 min. (bez przerwy) Scena Kameralna

Autor: Serhij Żadan
Przekład: Adam Pomorski
Reżyseria: Svitlana Oleshko
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Zawistowska
Muzyka: Noam Zylberberg
Choreografia: Zespół pod kierownictwem Marii Lozovej
Światło: Paweł Śmiałek
Realizacja dźwięku, mix i mastering: Mateusz Boruszczak
Realizacja nagrań filmowych: Piotr Kułakowski - Fast Frame
Charakteryzacja do nagrań filmowych: Olena Homutetska
Korepetycje wokalne: Katarzyna Winiarska
Inspicjent/ Asystent reżysera: Mateusz Karoń
Producentka wykonawcza: Magdalena Mróz
 
Aktorka, Sekretarka, Klapserka, Ludzie na dworcu, Ludzie z miotłami: Dorota Bzdyla
Aktor pierwszy, Szef działu promocji, Ludzie na dworcu, Ludzie z miotłami: Jakub Kordas
 
 
Aktor drugi, Księgowy, Ludzie na dworcu, Ludzie z miotłami: Michał Kurek
Reżyser, Korespondent: Modest Ruciński
 
 
 

W projekcjach wystąpili:
Dyrektor Teatru: Andrzej Seweryn, Reżyser: Modest Ruciński, Ludzie w czerni: Dorota Bzdyla, Bernadetta Statkiewicz, Jakub Kordas, Michał Kurek.

W nagraniach muzycznych udział wzięli: Noam Zylberberg – fortepian, Michał Robak – klarnet / saksofon, Olga Owczynnikow – skrzypce, Daniel Gutt – kontrabas, Krzysztof Szmańda – perkusja.

Premiera: 22.03.2024, czas trwania: 1 godz. 10 min. (bez przerwy) Scena Kameralna

Spektakl muzyczny „Charków! Charków!” to prapremierowa realizacja sztuki Serhija Żadana, w przekładzie Adama Pomorskiego. Tekst powstał na zamówienie Teatru Polskiego w Warszawie.

Spektakl w musicalowej formie, opowiada historię inspirowaną losami awangardowego teatru Berezil i jego twórcy – reżysera-reformatora Łesia Kurbasa, który działał w Charkowie w latach 1925-1933. Opowiada dzieje konfliktów pomiędzy miastem i teatrem, dyrektorem teatru i reżyserem, reżyserem i widzami, reżyserem i aktorami… Losy Kurbasa stają się metaforą losów każdego twórcy – a może każdego z nas – „Everymana” walczącego o ideały.

Po ukraińsku słowo „berezil” oznacza marzec. Kurbas wybrał taką nazwę dla swego teatru zainspirowany wierszem norweskiego pisarza, laureata literackiej Nagrody Nobla – Bjørnstjerne’a Bjørnsona, zaczynającym się od słów: „Wybieram marzec, bo jest on buntem, z którego narodzi się lato”. Teatr Berezil zrodził się z buntu.

Charków to miasto o bogatej historii i kulturze. Kolebka ukraińskiej awangardy. W latach 20. mieszkali i tworzyli tam wybitni twórcy – nie tylko literaci, ale także malarze, rzeźbiarze, filmowcy – nazwani „Rozstrzelanym odrodzeniem” lub „Rozstrzelanym pokoleniem”. Większość z nich straciła życie podczas stalinowskiej czystki w latach 30., a ich nieprawomyślna, zdaniem sowieckiej władzy, twórczość przez kolejne dekady była wymazana z oficjalnej historii ukraińskiej kultury.

Ołeksandr Zenon Kurbas był ukraińskim aktorem i reżyserem. W 1922 roku założył filozoficzno-polityczny teatr Berezil – poszukujący nowych form wyrazu dla ukraińskiego dramatu. W 1933 roku został aresztowany. Rok później, w fikcyjnym procesie, skazano go na pięć lat łagru za udział w rzekomej ukraińskiej organizacji terrorystycznej. W listopadzie 1937 roku Łeś Kurbas zginął w masowej egzekucji, wraz z kilkudziesięcioma innymi ukraińskimi twórcami i działaczami społecznymi, w lasach Sandarmoch w Karelii. Wraz zbiorowych grobach leżą tam ofiary „wielkiego terroru” z lat 1937–1938. Może ich być nawet 10 000.

UWAGA: W spektaklu wykorzystywana jest lampa błyskowa. Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

Zdjęcia z prób do spektaklu dostępne są na Facebooku oraz Instagramie Teatru Polskiego.

Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, realizując spektakl „Charków! Charków!”, otrzymał wsparcie udzielone w ramach funduszu Creators for Ukraine zarządzanego przez CISAC we współpracy z ZAiKS-em.

Partnerem spektaklu jest Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego.

Logo Centrum Mieroszewskiego

 
SCENA KAMERALNA
I STREFA N 60 zł, U 53 zł
II STREFA (balkon) N 50 zł, U 43 zł
 

- Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są na 30 minut przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- Ceny biletów w sprzedaży on-line zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo na podstronie Oferty specjalne.

 
Zwiastun
 
  • "MUSICALOWA FANTASMAGORIA O TEATRZE (ANTY)POLITYCZNYM"

    Aleksandra Wach, Teatrologia.info, 04.04.2024

    (...) widzowie lepiej zaznajomieni z pismami Kurbasa na pewno docenią reżyserskie mrugnięcia okiem czy nawiązania do jego filozofii teatru ciszy, metodyki pracy z aktorami czy fascynacji estetyką filmową. Ale w ostatecznym rozrachunku jest to przede wszystkim uniwersalna opowieść o (...)

    (...) widzowie lepiej zaznajomieni z pismami Kurbasa na pewno docenią reżyserskie mrugnięcia okiem czy nawiązania do jego filozofii teatru ciszy, metodyki pracy z aktorami czy fascynacji estetyką filmową. Ale w ostatecznym rozrachunku jest to przede wszystkim uniwersalna opowieść o artyście, który walczył z systemem i przyzwyczajeniami mieszczańskiej publiczności. Modest Ruciński okazuje się być wręcz stworzony do tej roli. Nie tylko prezentuje bardzo dobry poziom wokalny i taneczny, ale przede wszystkim z łatwością oddaje swoją mimiką całą gamę emocji, jakich doświadcza jego bohater – od ekscytacji, po złość czy wreszcie rozczarowanie i rezygnację. Partnerują mu Dorota Bzdyla, Jakub Kordas i Michał Kurek, wcielający się głównie w role aktorów zespołu teatralnego powierzonego pieczy Reżysera, ale także w pomniejsze role obsługi technicznej teatru. Każdy z nich wnosi na scenę trochę inną energię, dzięki czemu jako zespół tworzą bardzo intrygujący zbiór charakterów.
    Niewątpliwie wysoki poziom gry aktorskiej jest jednym z mocniejszych elementów spektaklu. Podobnie zresztą jak intrygująca muzyka autorstwa Noama Zylberberga, która buduje oryginalny klimat dzięki wykorzystaniu w dość nowoczesnych aranżacjach m.in. klarnetu, skrzypiec i saksofonu.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatrologia.pl

    więcej  
  • _

    Rafał Turowski, Blog autorski, 27.03.2024

    Spektakl ma formę musicalu, znakomitą muzykę stworzył doń Noam Zylberberg, mamy na scenie band grający muzykę na żywo, mamy i aktorów Teatru Polskiego, zaskakujących swoimi talentami wokalnymi. Obok Modesta Rucińskiego (Kurbas) grają Dorota Bzdyla, Jakub Kordas i Michał Kurek, (...)

    Spektakl ma formę musicalu, znakomitą muzykę stworzył doń Noam Zylberberg, mamy na scenie band grający muzykę na żywo, mamy i aktorów Teatru Polskiego, zaskakujących swoimi talentami wokalnymi. Obok Modesta Rucińskiego (Kurbas) grają Dorota Bzdyla, Jakub Kordas i Michał Kurek, którzy wcielając się w wiele  ról, muszą co chwilę „zmieniać skórę”. 
    Także dlatego na tej niewielkiej scenie tak wiele się przez tę godzinę dzieje, i - także dlatego ten spektakl tak dobrze się ogląda.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.rafalturow.ski

    więcej  
  • "Teatr ciszy"

    Roman Soroczyński, Warszawa.pl, 27.03.2024

    Aktorzy do perfekcji opanowali ruch sceniczny. Wszyscy wspaniale tańczyli, co ułatwiała im piękna muzyka w wykonaniu zespołu pod kierownictwem Noama Zylberberga. (...) "Charków! Charków!" pełni podwójną rolę: przedstawia niezwykłą historię, a jednocześnie (...)

    Aktorzy do perfekcji opanowali ruch sceniczny. Wszyscy wspaniale tańczyli, co ułatwiała im piękna muzyka w wykonaniu zespołu pod kierownictwem Noama Zylberberga. (...) "Charków! Charków!" pełni podwójną rolę: przedstawia niezwykłą historię, a jednocześnie ukazuje wielkie możliwości techniczne współczesnego teatru. Zatem zachęcam do obejrzenia tego teatru w Teatrze.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.warszawa.pl

    więcej