Panna Julie

 

Premiera: 19.09.2024, czas trwania: 1 godz. 20 min. (bez przerwy), Scena Kameralna

Autor: August Strindberg
Przekład: Mariusz Kalinowski
Reżyseria: Anna Skuratowicz
Scenografia: Aleksandra Reda
Kostiumy: Alicja Skurzyńska
Projekcje: Anna Flaka
Muzyka: Mateusz Boruszczak
Światło: Paweł Śmiałek
Układ tańca: Jakub Kordas
Inspicjent/ Asystent reżysera: Mateusz Karoń
Producentka wykonawcza: Justyna Kowalska
 
Panna Julie: Irmina Liszkowska
Krystyna: Katarzyna Lis
 
 
Jean: Jakub Kordas
 
 

Premiera: 19.09.2024, czas trwania: 1 godz. 20 min. (bez przerwy), Scena Kameralna

„Panna Julia” – w przekładzie Mariusza Kalinowskiego „Panna Julie” – to jeden z najsłynniejszych dramatów Augusta Strindberga. Napisany pod koniec XIX wieku, był manifestem naturalizmu i w jego duchu pokazywał człowieka jako skomplikowaną istotę, na którą wpływ ma umysłowość, duchowość, ale w równym stopniu też cielesność. Strindberga interesował człowiek z krwi i kości, ulegający słabościom i popędom, uwikłany w skomplikowane relacje z bliskimi.

Akcja dramatu „Panna Julie” dzieje się w ciągu kilku godzin, od zmierzchu do świtu, w noc świętojańską. Letnie przesilenie to czas, kiedy natura budzi się z zimowego snu, jest u szczytu swych sił i bierze we władanie człowieka. Atmosfera gorącej czerwcowej nocy popycha bohaterów do przekraczania granic, które wyznaczają im surowe normy społeczne. Do głosu dochodzą pragnienia, uśpione potrzeby biorą górę nad rozumem.

Panna Julie – młoda hrabianka uwikłana we własne lęki i niepokoje, prowadzi niebezpieczną erotyczną grę, w którą wciąga służącego Jeana. Romans ma być dla niej próbą ukojenia nienazwanej tęsknoty, którą coraz boleśniej odczuwa.

Za czym tęskni? Czego naprawdę pragnie? Co znajdzie przekroczywszy granicę, której nie wolno jej było naruszyć?

U Strindberga pod powierzchnią słów kryją się myśli, które krzyczą głośniej niż słowa.

Prawa autorskie Tłumacza sztuki „Panna Julie” reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru „ADiT”.

Spektakl dla osób powyżej 16 roku życia.
Wrażliwe treści w spektaklu: wulgarny język, przemoc, krew, motyw martwego zwierzęcia.

PARTNER SPEKTAKLU:

Logo Muzeum Narodowe Warszawa oddział Nieborów i Arkadia

 
SCENA KAMERALNA
I STREFA N 80 zł, U 65 zł
II STREFA (balkon) N 60 zł, U 45 zł
 

- Spektakl dla osób powyżej 16 roku życia.
Wrażliwe treści w spektaklu: wulgarny język, przemoc, krew, motyw martwego zwierzęcia.
- Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są na 30 minut przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- Ceny biletów w sprzedaży on-line zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo na podstronie Oferty specjalne.

 
Zwiastun spektaklu
 
  • _

    Piotrek Gniewkowski, Niekulturalny.com, 27.09.2024

    Panna Julie to sztuka, którą najlepiej oddają dwa sprzeczne słowa: mistyczna i przyziemna. To rzecz, która na dłużej zostaje w głowie, chociaż do końca nie wiemy dla czego. W końcu to ciekawie przedstawione zderzenie różnych światów w dość niesprzyjajaćych (...)

    Panna Julie to sztuka, którą najlepiej oddają dwa sprzeczne słowa: mistyczna i przyziemna. To rzecz, która na dłużej zostaje w głowie, chociaż do końca nie wiemy dla czego. W końcu to ciekawie przedstawione zderzenie różnych światów w dość niesprzyjajaćych okolicznościach. Najważniejsze jednak, ze wszystko się tu zgadza: dekoracje, aktorzy, długość, gra świateł – moim zdaniem jedna z większych perełek aktualnego sezonu. (...) Jeśli szukacie czegoś, co zaciekawi Was bez reszty – Panna Julie jest dla Was.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.niekulturalny.com.pl

    więcej  
  • "Panna Julie, Teatr Polski w Warszawie"

    Alina Ert-Eberdt, Segregator Aliny, 27.09.2024

    Przez znaczną część przedstawienia osobą dominującą wydaje się Julie, mająca władzę nad służącym. Jej zachowanie widz odbiera jako osaczanie Jeana. Jest to wyśmienicie grane przez urodziwą Irminę Liszkowską. Jej uroda wzmacnia jeszcze te sceny. Po kulminacyjnym punkcie spektaklu (...)

    Przez znaczną część przedstawienia osobą dominującą wydaje się Julie, mająca władzę nad służącym. Jej zachowanie widz odbiera jako osaczanie Jeana. Jest to wyśmienicie grane przez urodziwą Irminę Liszkowską. Jej uroda wzmacnia jeszcze te sceny. Po kulminacyjnym punkcie spektaklu Jean odkrywa swoją prawdziwą twarz. Jest cynicznie pragmatyczny, wyrachowany, liczy się dla niego tylko jego dalekosiężny cel. To, że zranił uczucia Krystyny spływa po nim jak woda po kaczce. Zresztą w ich wzajemnych relacjach to on był tym ważniejszym, narzucającym swoją wolę. Panna Julie w warszawskim Polskim to nieczęsto obecnie spotykany na polskich scenach spektakl psychologiczny. I co więcej, bardzo dobry!
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.segregatoraliny.pl

    więcej