Wieczór Trzech Króli

 

Premiera: 18.06.2011, czas trwania: 2 godz. 15 min. (bez przerwy), Duża Scena

Autor: William Szekspir
Przekład: Piotr Kamiński
Reżyseria: Dan Jemmett
Dekoracje: Dick Bird
Kostiumy: Sylvie Martin-Hyszka
Reżyser światła: Arnaud Jung
Opracowanie muzyczne: Dan Jemmett
Asystent reżysera: Przemysław Pawlicki
Asystent kostiumografa: Katarzyna Nocuń
Sufler: Katarzyna Bocianiak
 
ORSINO: Maksymilian Rogacki
VIOLA,
SEBASTIAN:
Lidia Sadowa
OLIVIA: Agnieszka Grochowska
Anna Cieślak
MARIA: Joanna Halinowska
SIR ANDRZEJ CHUDOGĘBA: Piotr Cyrwus
 
 
SIR TOBIASZ CZKAWKA: Marcin Jędrzejewski
MALVOLIO: Jarosław Gajewski
FABIAN: Marcin Kwaśny
BŁAZEN: Paweł Krucz
ANTONIO: Dominik Łoś
CURIO: Tomasz Brzostek
 
 
 

Premiera: 18.06.2011, czas trwania: 2 godz. 15 min. (bez przerwy), Duża Scena

Znakomita komedia romantyczna przyprawiona szczyptą ironii, czyli wszystko czego chcecie.

Dan Jemmett po realizacjach w Comédie-Française i Théâtre National de Chaillot debiutuje na scenie Teatru Polskiego w brawurowej interpretacji komedii Williama Szekspira. Znakomite kreacje aktorskie stworzyli m.in. Agnieszka Grochowska, Lidia Sadowa, Jarosław Gajewski oraz Piotr Cyrwus.

"Wieczór Trzech Króli", komedia omyłek Williama Szekspira jest jednym z jego najpopularniejszych utworów, którego komizm jest uniwersalny i zasadzony tak na niuansach słownych żartów, jak i na obserwacjach różnic płci a także samego społeczeństwa, rozwarstwionego i proszącego się o satyrę.

"Wieczór Trzech Króli" zainscenizowany został na gruzach Teatru Polskiego. Dan Jemmett ignoruje tradycję obciążania tekstów Stratfordczyka gęstą smugą współczesnych narracji. Zamiast tego, szuka Szekspira wyzwolonego, w którym aktorzy przywdziewając kostium zyskują swobodę, jaką naturalnie mieliby, zrzucając go po zejściu ze sceny.

Spektakl Jemmetta to okazja, aby usłyszeć, jak brzmi Szekspir realizowany przez Brytyjczyka. Szekspir, w którym szuka się żywiołu komicznego, w brawurowych wykonaniach, pełnych zaufania do słowa pisanego. "Wieczór..." to również wyzwanie, rzucone młodej części zespołu aktorskiego Teatru Polskiego. Zespół pod wodzą Jemmetta nadaje spektaklowi tempo i brawurę wykonania, wymieniając energię z widownią.

Dan Jemmett (ur. 1967) – brytyjski reżyser. Na najważniejszych europejskich scenach takich jak: Théâtre National de Chaillot czy Comédie-Française realizował Szekspira, Moliera, Jarry’ego. Na scenie Teatru Polskiego zrealizował również adaptację "Burzy"  Williama Szekspira i "Szkoda, że jest nierządnicą" Johna Forda.

>>PLAN WIDOWNI

 
  • "Ironiczne studium szaleństwa zwanego miłością"

    Anna Czajkowska, Teatr dla Was, 29.11.2013

    Dan Jemmett w pełni wykorzystuje genialne rozwiązania Szekspira, które polegały między innymi na rozpisaniu akcji na wielopoziomowe wartkie mini fabuły oraz na wyśmienitym tworzeniu intryg, aluzji, dwuznaczności, Aktorzy czerpią siłę z melodii wiersza, finezyjnej gry słów, (...)

    Dan Jemmett w pełni wykorzystuje genialne rozwiązania Szekspira, które polegały między innymi na rozpisaniu akcji na wielopoziomowe wartkie mini fabuły oraz na wyśmienitym tworzeniu intryg, aluzji, dwuznaczności, Aktorzy czerpią siłę z melodii wiersza, finezyjnej gry słów, skojarzeń. To Szekspir w nowym tłumaczeniu Piotra Kamińskiego (podjął się przekładu dzieł Shakeseare’a za namową Andrzeja Seweryna). Wypowiadane przez bohaterów kwestie cechuje płynna lekkość, prostota , a przy tym piękno i inteligentny humor. Treść "Wieczoru Trzech Króli" pozostaje ta sama, to szekspirowska opowieść, niepozbawiona głębszych refleksji i przemyśleń nad tożsamością czy pułapkami złudnej miłości. Dan Jemmett pokazuje widzom nieco ironiczną satyrę i wesołe studium ludzkiego szaleństwa. Jednak ta zabawa ma często gęsto dramatyczną puentę… .
    Warto podkreślić, że artyści traktują swoje postaci z przymrużeniem oka, ale zadanie aktorskie jak najpoważniej. I cóż, że Szekspir, że to już było, że bez zasadniczych zmian, perwersji. Szekspir jest ponad tym, jak to geniusz zwykle. Jeśli reżyser to dostrzega i szanuje, publiczność dostanie to, czego chce, pragnie, pożąda – spektakl mistrzowski.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatrdlawas.pl

    więcej 
  • "Wrocław nadaje ton"

    Tomasz Miłkowski, Przegląd nr 35, 14.08.2011

    Widowiskowy "Wieczór Trzech Króli" Szekspira (tłumaczenie Piotr Kamiński) w reżyserii Dana Jemmetta z rewelacyjnym Jarosławem Gajewskim jako Malvoliem. Spajający spektakl pomysł, że jesteśmy świadkami epizodu z życia trupy szekspirowskiej jeżdżącej z (...)

    Widowiskowy "Wieczór Trzech Króli" Szekspira (tłumaczenie Piotr Kamiński) w reżyserii Dana Jemmetta z rewelacyjnym Jarosławem Gajewskim jako Malvoliem. Spajający spektakl pomysł, że jesteśmy świadkami epizodu z życia trupy szekspirowskiej jeżdżącej z "Wieczorem", sprawdził się na scenie, która przykuwała uwagę także scenografią Dicka Birda i kostiumami Sylvie Martin-Hyszki.

    więcej 
  • "Teatry wracają!"

    Aneta Kyzioł i ZP, Polityka nr 35/31.08, 30.08.2011

    "Wieczór trzech króli" Brytyjczyka Dana Jammetta jest świetną komedią: lekką, ciut nostalgiczną, elegancką, z tym, co widzowie ostatnio kochają najbardziej, czyli puszczaniem do nich oka przez aktorów, którzy bawią się rolami, konwencją, śmieją (...)

    "Wieczór trzech króli" Brytyjczyka Dana Jammetta jest świetną komedią: lekką, ciut nostalgiczną, elegancką, z tym, co widzowie ostatnio kochają najbardziej, czyli puszczaniem do nich oka przez aktorów, którzy bawią się rolami, konwencją, śmieją razem z widownią. Razem z nią słuchają też piosenek z płyt puszczanych przez Błaznadidżeja (Paweł Krucz) i wspólnie są katowani opowiadanymi przez niego w ilościach hurtowych dowcipami z cyklu: przychodzi baba do lekarza... Aktorzy Polskiego czują tę konwencję, jak żadną inną.

    więcej 
  • "Szekspir w krótkich spodenkach"

    Dorota Patrycja Sech, teatrakcje.pl, 21.09.2011

    Sceneria (spektakl rozpoczyna się w chwili, gdy okręt Violi i Sebastiana rozbija się u brzegów Ilirii) oddaje katastrofę, która się wydarzyła, jednakże „wrak” to nie statek, lecz teatr. Wszystko jest zniszczone, przekrzywione, scena, na której za chwilę (...)

    Sceneria (spektakl rozpoczyna się w chwili, gdy okręt Violi i Sebastiana rozbija się u brzegów Ilirii) oddaje katastrofę, która się wydarzyła, jednakże „wrak” to nie statek, lecz teatr. Wszystko jest zniszczone, przekrzywione, scena, na której za chwilę zostanie rozwinięta intryga, zdaje się być ujęta w przełamaną ramę. Nie ma elementu, który nie pokazywałby, że aktorzy wprowadzą zaraz widza do „świata na opak”, splątanego siateczką nieoczywistych znaczeń czekających na odszyfrowanie.

    Przerysowane postacie skrywają w sobie silne emocje, tylko czekające na okazję, by wyjść na światło dzienne. Olivia (Agnieszka Grochowska) uderza wyeksponowaną siłą swoich uczuć, a Orsino (Radosław Krzyżanowski) epatuje egzaltowanym romantyzmem nieszczęśliwego amanta. Uwagę przyciąga Lidia Sadowa, która gra podwójną rolę Violi i Sebastiana (dołączając Cezaria –potrójną), raz po raz zmieniająca się na oczach widza, co jeszcze bardziej narusza przywiązanie osoby do konkretnej płci. Wszystko dzieje się w rytm współczesnej muzyki (w końcu Szekspir bez współczesności obyć się nie może, tak jak widz bez odsłoniętych nóżek aktorów) puszczanej przez DJ’a-Błazna (Paweł Krucz), którego rola została ograniczona do opowiadania głupawych dowcipów, początkowo żenujących publikę, by później pozostawić na scenie pewien posmak przepełnionej ironią goryczy.

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatrakcje.pl

    więcej 
  • "Szekspir, jakiego nie znacie"

    Filip Przedpełski, Newsweek Polska, 05.07.2011

    "Wieczór Trzech Króli" w reżyserii Dana Jemmetta to spektakl doskonale przemyślany. Realizatorom udało się wydobyć na pierwszy plan to, co w komedii Szekspira najdowcipniejsze, i dołożyć od siebie kilka trafnych pomysłów. A cały spektakl opiera się na (...)

    "Wieczór Trzech Króli" w reżyserii Dana Jemmetta to spektakl doskonale przemyślany. Realizatorom udało się wydobyć na pierwszy plan to, co w komedii Szekspira najdowcipniejsze, i dołożyć od siebie kilka trafnych pomysłów. A cały spektakl opiera się na dobrym aktorstwie. Mamy zatem Lidię Sadową w podwójnej roli rozdzielonych bliźniąt Violi i Sebastiana, mamy Pawła Krucza jako błazna-didżeja, serwującego współczesną muzykę i sypiącego jak z rękawa kawałami o babie przychodzącej do lekarza, mamy Jarosława Gajewskiego, który świetnie gra podstarzałego i równie śmiesznego, co tragicznego bufona Malvolia, bez powodzenia szukającego miłości u boku Olivii - w tej roli Agnieszka Grochowska. Zaskakująca scenografia żartobliwie nawiązuje do tego, jak wyglądałyby ruiny Teatru Polskiego, czyli mamy coś w rodzaju przedstawienia teatralnego na gruzach teatru. 

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.e-teatr.pl

    więcej 
  • "Seweryn pierwszy etap"

    Jacek Wakar, Przekrój, 05.07.2011

    Spektakl Anglika Dana Jemmetta jest, co się zowie, eklektyczny. Jedni odnajdą w nim kulturowe gry, inni czystą zabawę. Najważniejsze, że realizatorzy z aptekarską dokładnością wyważyli proporcje. Tyle melodramatu, tyle goryczy. A nad tym wszystkim refleksja, że bawiąc się Szekspirem, (...)

    Spektakl Anglika Dana Jemmetta jest, co się zowie, eklektyczny. Jedni odnajdą w nim kulturowe gry, inni czystą zabawę. Najważniejsze, że realizatorzy z aptekarską dokładnością wyważyli proporcje. Tyle melodramatu, tyle goryczy. A nad tym wszystkim refleksja, że bawiąc się Szekspirem, na zgliszczach klasycznych budowli stawiając nowe dekoracje, wciąż tylko tasujemy dobrze znane karty. A teatr się obroni chociażby siłą aktorskich kreacji. Tour de force daje Gajewski, który po śmiesznym i tragicznym Malvoliu powinien teraz zagrać Artura Ui. Uwagę skupia Lidia Sadowa jako zmieniająca płcie i kostiumy Viola/Sebastian; Agnieszka Grochowska gra Oliwię bardzo ostro, zrywając z wizerunkiem etatowej cierpiętnicy; Radosław Krzyżowski celowo przerysowuje amanta Orsina, a Piotr Cyrwus i Marcin Jędrzejewski bawią się partiami szekspirowskich obiboków i opojów. Publiczność w lot chwyta proponowaną konwencję, co sprawia, że "Wieczór Trzech Króli" powinien się doczekać długiego żywota. Dla Teatru Polskiego stanowi zaś punkt orientacyjny. Główny kurs został obrany.

    więcej 
 
 
Zwiastun spektaklu