Premiera: 25.02.2017, czas trwania: 2 godz. 30 min. (bez przerwy), Duża Scena
Scenariusz: | Maciej Łubieński |
Scenariusz: | Michał Walczak |
Reżyseria: | Michał Walczak |
Premiera: 25.02.2017, czas trwania: 2 godz. 30 min. (bez przerwy), Duża Scena
Mistrz kina narodowego Andrzej Wajda pozostawił po sobie nie tylko wspaniałe filmy, aktorów i wielbicieli, ale także hejterów, oponentów i wrogów...
Największy z nich – prof. Max Hardkor razem z Wajdą zakładał polską szkołę filmową, zespół X i jak sam twierdzi - był autorem najsłynniejszych wajdowskich scen. Zapomniany i zdefaworyzowany rzucił kino i wybrał politykę. Po triumfie ustawy o nacjotechnologii Hardkor postanawia zawładnąć wyobraźnią Polaków i tworzy Narodową Wytwórnię Filmową, UNITED CLOWNS, w której powstaną nowe, hardkorowe wersje arcydzieł Andrzeja Wajdy i nowa wersja historii Polski. Casting na gwiazdy kina narodowego wygrywają dawni członkowie Burdeltrupy, rozczarowani Burdeltatą, który defraudował pieniądze ze spektakli i nie płacił alimentów. HGW, Paula, Zdzisław, Augustyniak, Jobbik, Charlotte, Marysia i Duszpasterz Hipsterów dołączają do United Clowns w nadziei na karierę filmową i wielkie role. Nie wiedzą, że ceną za bycie gwiazdą kina prof. Hardkora, będzie wszczepienie im DNA polskich bohaterów tragicznych: Maćka Chełmickiego, Chochoła, Koraba, Mateusza Birkuta, księdza Robaka i klaczy Lotnej.
Jak Burdeltrupa wytrzyma eksperyment kinematogenetyczny? Czy prof. Hardkor zostanie nowym Mistrzem Kina Narodowego? Co powstanie z mutacji Burdetrupy i tragicznych mitów polskiej historii? Czy Burdeltata uratuje swoją trupę, mistrza Wajdę i całą Polskę? Czy na zawsze stracimy dystans i radość życia?
Pierwsza w historii Pożaru w burdelu megaprodukcja kinoteatralna to podróż do wnętrza polskiej podświadomości i musicalowy hołd dla magii kina Andrzeja Wajdy – mistrza polskiej tragedii – złożony przez burdel artystyczny - speców od polskiej komedii. Chochole tańce. Romantyczne pościgi w kanałach Warszawy. Ekstatyczne śmierci na śmietnikach historii, widma, konie, wesela, bitwy, ludzie z żelaza, i inni mieszkańcy wyobraźni Mistrza na scenie Teatru Polskiego w widowiskowej bitwie o polskie mity i symbole.
Czy jest możliwa ucieczka z kina „Polskość”?
22 listopada 2017 r. gramy spektakl po raz ostatni!
* * *
W ramach cyklu GOŚCIE W POLSKIM Teatr Polski po raz trzeci podejmuje współpracę ze znaną warszawską grupą artystyczną Pożar w burdelu, założoną w 2012 roku przez Michała Walczaka i Macieja Łubieńskiego.
Zespół tworzy przedstawienia w ramach cyklu liczącego już kilkadziesiąt spektakli. Każdy odcinek jest odrębną całością, zarazem stanowiąc jeden z rozdziałów losów stałych, lubianych przez widzów postaci – mieszkańców Warszawy. Bazyliszek, zamożni mieszkańcy strzeżonego osiedla, miejscy dziwacy, przedstawiciele władzy, terapeuta miasta, duszpasterz hipsterów i inni – wszyscy pod wodzą Burdeltaty kochają się, nienawidzą, zabijają, zmartwychwstają i przeżywają najdziksze przygody.
Michał Walczak i Maciej Łubieński za Pożar w burdelu otrzymali nagrodę magazynu „Co jest grane”: Wdechę w kategorii „wydarzenie roku 2013”. W rankingu „Wprost” 2014 Michał Walczak został uznany za jednego z pięćdziesięciu najbardziej wpływowych ludzi w Polsce.
REALIZATORZY:
Tekst: Maciej Łubieński, Michał Walczak
Reżyseria: Michał Walczak
Muzyka: Wiktor Stokowski
Scenografia: Marta Kodeniec, Julia Skrzynecka
Kostiumy: Monika Onoszko
Charakteryzacja: Weronika Piechota
Choreografia: Bartosz Figurski
Światło: Tadeusz Perkowski
Dźwięk: Mateusz Skalski
Filmy: JajkoFilm
Projekt plakatu: Marcin Władyka
Konsultacje filmoznawcze: Jakub Majmurek
Asystent reżysera: Marcin Zbyszyński
Inspicjent: Maksymilian Dobrzyński, Przemysław Pawlicki
Kostiumy i rekwizyty wykorzystane w spektaklu pochodzą z magazynów Teatru Polskiego.
OBSADA:
Aktorzy Teatru Polskiego:
Grażyna Barszczewska, Anna Cieślak, Marta Dąbrowska, Joanna Halinowska, Lidia Sadowa, Natalia Sikora, Piotr Cyrwus, Marcin Jędrzejewski, Paweł Krucz, Szymon Kuśmider, Krzysztof Kwiatkowski, Maksymilian Rogacki, Andrzej Seweryn
Aktorzy Pożaru w Burdelu:
Monika Babula, Eliza Borowska, Agnieszka Przepiórska, Lena Piękniewska-Bem / Justyna Jary, Tomasz Drabek, Andrzej Konopka, Filip Kosior, Mariusz Laskowski, Maciej Łubieński, Wojan Trocki
Muzycy:
Michał Górczyński, Bolo Jezierski, Maciej Łubieński, Wiktor Stokowski, Marcin Wippich
Dotychczasowe odcinki "Pożaru w Burdelu" w Teatrze Polskim:
- Don Juan w Warszawie (premiera 13.02.2015)
- Zemsta Bogów (premiera 12.02.2016)
W najnowszym odcinku – „Ucieczka z kina Polskość” – ekipa Pożaru stawia czoło United Clowns, prawicowej wytwórni filmowej powstałej z połączonych przez Ministerstwo Kultury Filmoteki Narodowej, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, PISF, HBO, TVP, TVN, Polsatu itd. Ma ona stworzyć tajemnicze hybrydy, które przechwycą narodową wyobraźnię, trwale scalając aktorów z rolami.
Jak kino narodowe, to Wajda. A zatem sympatyczny gejowski duet w tunelach metra spotyka bohaterów „Kanału” i „Popiołu i diamentu”. Jest też śpiewana przez Grażynę Barszczewską gorzka pieśń pominiętej w „Powidokach” Wajdy bitej żony Strzemińskiego, rzeźbiarki Katarzyny Kobro. Jest ucieleśnienie kina historycznego – Piotr Cyrwus (na co dzień aktor Polskiego) jako Kaskader, pół ułan, pół koń. Będzie też scalona z bohaterek dwóch promowanych intensywnie filmów biograficznych Michalina Wisłocka-Curie („Rozbiłam atom, by uwolnić jądra”).
Wykonawcy Pożaru trzymają stały, wysoki poziom. Ekipa artystycznych outsiderów z czasem zaczęła przyciągać znane nazwiska. Zaś najbardziej efektownym transferem do burdelowej drużyny okazał się Andrzej Seweryn, który w „Ucieczce z kina Polskość” znów wraca do kabaretu.
Może zagrać Wajdę, może zagrać Trumpa. Zadebiutował w odcinku „Pożar w Polskim” w autoironicznej roli dyrektora Teatru Polskiego Andrzeja Seweryna, teatralnego klasyka grającego z patosem tak wielkim, że z większym się nie da. Kreował też postać Księcia Mazowsza – marszałka województwa Adama Struzika, któremu podlega jako dyrektor.
W ostatnim odcinku Seweryn „robi też” na scenie Beksińskiego z głośnego filmu „Ostatnia rodzina”. Przenosi go jeden do jednego, w roli „ukrywa” swoją prawdziwą tożsamość podczas przesłuchania.
Czym uwodzi Andrzej Seweryn jako artysta kabaretowy? Na pewno dystansem do własnej legendy i wizerunku, przy czym nie przestaje ani na chwilę być wybitną osobowością sceniczną. Potrafi w jednej chwili pokazać tradycyjne, psychologiczne aktorstwo najwyższej próby jako rozczulające kuglarstwo. Które nadal działa.
CAŁY TEKST RECENZJI: www.wyborcza.pl
DUŻA SCENA | wtorek, środa, czwartek | piątek, sobota, niedziela |
I STREFA | 100 zł | 120 zł |
II STREFA | 70 zł | 100 zł |
III STREFA | 60 zł | 70 zł |
IV STREFA | 50 zł | 50 zł |
LOŻA PREZYDENCKA | 100 zł | 120 zł |
Miejsca z ograniczoną widocznością:
Balkon, strefa III – rząd I miejsca 23-25, rząd II miejsca 23-27, rząd III miejsca 26-31
Balkon, strefa IV - rząd IV miejsca 27-33, rząd V miejsca 20-28
21 i 22 listopada 2017 r. gramy po raz ostatni spektakl "Pożar w Burdelu. Ucieczka z kina Polskość". Dla wszystkich studentów bilety w wyjątkowej cenie 50 zł - dostępne w kasie biletowej oraz ON-LINE.