Wiesław Komasa

Wiesław Komasa

Aktor, pedagog, profesor tytularny Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Ukończył PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Debiutował na scenie kaliskiego Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego rolą Albina w "Ślubach panieńskich" Aleksandra Fredry w reż. Macieja Prusa (1971). W 1973 roku, wraz z częścią zespołu i dyrektor kaliskiej sceny Izabellą Cywińską, przeniósł się do Teatru Nowego w Poznaniu i spędził tam piętnaście lat. Na tej scenie rozpoczęła się też wieloletnia współpraca Komasy z Januszem Wiśniewskim. Aktor zagrał Stracha w "Balladynie" Juliusza Słowackiego (1979), a później w słynnych autorskich przedstawieniach Wiśniewskiego o końcu cywilizacji - "Panopticum à la Madame Tussaud. Wielkie umieranie, czyli czarna śmierć. Paris 1680" (1982) i "Końcu europy" (1983). Wcielił się także w postać Ojca w "Modlitwie chorego przed nocą" Wiśniewskiego (1987). Natomiast rolą Brzozy z "Cmentarzy" wg Marka Hłaski w reżyserii Cywińskiej (1988) Komasa żegnał się z poznańską sceną, by w 1988 r. powędrować wraz z Zespołem Janusza Wiśniewskiego do Warszawy.

Po rozpadzie w 1991 r. zespołu Wiśniewskiego, z którym Komasa przygotował jeszcze "Olśnienie" (1989), aktor poświęcił się przede wszystkim pracy  pedagogicznej. W 1988 roku został wykładowcą warszawskiej PWST, a w 1995 r. profesorem tej uczelni. W Warszawie kontynuował swoją wielką pasję nauczycielską. W latach 90. grał na różnych warszawskich scenach, w Teatrze Szwedzka 2/4, Dramatycznym, Powszechnym, Studio, a także m.in. w Teatrze Miejskim w Gdyni i Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu.

Zagrał kilkadziesiąt ról teatralnych, filmowych i tele­wizyjnych u takich reżyserów jak: I. Cywińska, M. Prus, J. Nyczak, J. Wiśniewski, P. Cieplak, J. Jarnuszkiewicz, P. Łazarkiewicz, M. Treliński, M. Łazarkiewicz, F. Bajon, A. Żuławski.

Z zespołem Janusza Wiśniewskiego zdobył wiele prestiżowych nagród i wyróżnień na największych festiwalach europejskich i światowych. Jest też wielokrotnym laureatem Festiwalu Małych Form Teatralnych we Wrocławiu.

W swoim dorobku artystycznym ma również prace reżyserskie w Teatrach: Torunia, Bydgoszczy, Zielonej Góry, Gdyni, Białegostoku, Bielsko Białej i Paryża. Był m.in. reżyserem i wykonawcą monodramu "Yorick, czyli spowiedź błazna", który powstał na podstawie tekstów postaci błazeńskich w dramatach Szekspira, do którego scenariusz przygotował Andrzej Żurowski (2006). W ostatnim czasie grał gościnnie w Teatrach Warszawskich m.in. w Teatrze Studio wspólnie z Ireną Jun w "Filozofii po góralsku" Józefa Tischnera czy w Teatrze Współczesnym z Mają Komorowską w "Mimo wszystko". Prowadzi warsztaty teatralne i prezentuje liczne koncerty poetyckie w kraju i za granicą.
Jego prace dyplomowe ze studentami Akademii Teatralnej w Warszawie były nagradzane na Festiwalach Studenckich w Łodzi.

Jest autorem poetyckiej książki "Mieć jak rzeka swoje źródło", która jest owocem wieloletnich spotkań ze studentami i przemyśleń związanych z nauczaniem aktorstwa.

W Teatrze Polskim w Warszawie grał rolę Św. Piotra w spektaklu "Quo vadis słowami Sienkiewicza, Eliota, Audena i innych" w reż. Janusza Wiśniewskiego, którego premiera odbyła się w 2013 r.