Repertuar
Dostępność

Carlo Goldoni

Awantura w Chioggi

reż. Edward Wojtaszek

Najważniejsze informacje na temat spektaklu

Premiera:
26.05.2022
Czas trwania:
2 godz. 20 min.
Liczba przerw:
1 przerwa

Materiały edukacyjne dla grup szkolnych

Opis

Nie ma lepszej wróżby dla przyszłego twórcy komedii, jak przyjść na świat w osiemnastowiecznej Wenecji – w karnawale, wśród śpiewów, zabaw i maskarad. Tam właśnie, w lutym 1707 roku urodził się Carlo Goldoni. Do czterdziestego roku życia próbował godzić pasję literacką z pracą adwokata, by ostatecznie w 1748 roku ulec przeznaczeniu, porzucić karierę prawniczą i poświęcić się pisaniu.

Spośród dwustu komedii stworzonych przez Goldoniego „Awantura w Chioggi” jest uznawana za dzieło najdoskonalsze, o kunsztownie zbudowanej akcji, wyrazistych postaciach i wielowymiarowym komizmie. Autor odchodzi w niej od konwencji teatru dell’arte na rzecz prawdy obyczajowej i komedii charakterów.

Jak wiadomo, są w Europie kraje, gdzie celebrowanie radości życia przychodzi łatwiej niż gdzie indziej. Tam właśnie, w słońcu, pod bezchmurnym włoskim niebem, zrodził się teatr komiczny, którego przedstawicielem jest Goldoni – zwany weneckim Molierem. Istotą jego twórczości jest zabawa słowem i żywiołowy gest. Codzienne życie na naszych oczach staje się teatrem. Przechwałki rybaków i przekomarzania ich kobiet, plotki i intrygi, sprzeczka, bójka, miłosne perypetie, figlarne przymrużenie oka i szczęśliwe zakończenie – ot, prawdziwa włoska robota. A przybyły z Wenecji rozjemca jest niczym żartobliwy autoportret samego Goldoniego – interesuje się sprawami mieszkańców Chioggi z nieskrywaną przyjemnością, jakby z góry wiedział, że nie do więzienia ich wepchnie, a do… komedii.

Opowieść o zżytej społeczności małej, nadmorskiej miejscowości to historia, w której będziemy mogli przejrzeć się jako ludzie – dostrzec swoje wady, ale i wiele zalet. „Awantura w Chioggi” to spektakl, w którym – na przekór czasom – witalność, żywiołowość, szczery śmiech, a przede wszystkim dobro, którego jest w człowieku więcej niż zła, poprowadzą nas „na jasną stronę ulicy”. Przynajmniej na chwilę.

Twórcy

Autor:
Carlo Goldoni
Reżyseria:
Edward Wojtaszek
Przekład:
Jerzy Jędrzejewicz
Scenografia i kostiumy:
Weronika Karwowska
Muzyka:
Tomasz Bajerski
Światło:
Karolina Gębska
Ruch sceniczny:
Leszek Bzdyl
Projekcje:
Jagoda Chalcińska
Inspicjent/ Asystent reżysera:
Mateusz Karoń
Sufler:
Małgorzata Ziemak
Producentka wykonawcza:
Justyna Kowalska

Obsada

Lucietta:
Dorota Bzdyla Dorota Bzdyla
Titta-Nane:
Paweł Krucz Paweł Krucz
Woźny sądowy:
Leszek Bzdyl
Canocchia:
Michał Kurek Michał Kurek
Portowcy /Pracownicy kancelarii:
Ireneusz Blanc, Daniel Rasiński, Robert Rydlewski, Marcin Różycki, Krzysztof Serafinowicz, Marek Szadkowski, Wojciech Zygmunt

Multimedia

Recenzje

  • „Idymy do tyatru”


    Niekiedy po ciężkim dniu mamy ochotę jedynie odpocząć. Odciąć się od świata, zanurzyć w innej rzeczywistości z dala od problemów i po prostu dobrze bawić. Nie analizować, nie roztrząsać, nie przenosić intelektualnych gór, tylko dać się ponieść - najlepiej wesołej - historii. Lekarstwem może być w tym wypadku teatr, a zwłaszcza komedia. Postanowiłem zażyć tego medykamentu w Teatrze Polskim w Warszawie, gdzie czekała na mnie „Awantura w Chioggi" Goldoniego w reżyserii Edwarda Wojtaszka. (...) Spektakl, jak przystało na włoskie klimaty jest niezwykle żywiołowy i pełen energii. Lokalnego kolorytu dodaje klasyczna scenografia Weroniki Karwowskiej z barwnymi kamieniczkami w perspektywie, kanałem i wpływającą doń żaglową łodzią oraz szklistą posadzką, która zwłaszcza z wysokości, niczym w tafli wody odbijała całą scenerię. Na uwagę zasługują także historyczne kostiumy uszyte z nierównomiernie barwionych w morskie kolory tkanin, które wzmacniały poczucie związku mieszkańców Chioggi z Mare Nostrum. Atmosferę włoskiego miasteczka i frywolnej historii podkreślała muzyka Tomasza Bajerskiego, który także puszczał oko do widza sięgając po niemal pirackie akcenty w trakcie wpływania tartany. Creme de la creme były urocze ryby, niekiedy podrygujące na posadzce, których pojawienie się w dużych ilościach przypominało jako żywo zbiorową awanturę w pewnej małej osadzie galijskiej otoczonej przez Rzymian.

    Marek Zajdler

    Nasz Teatr

    30.01.2024

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Zazdrość i pieczona dynia”


    Scenografia nie jest oczywiście całkowicie realistyczna – domy są lekko powyginane, zaś placyk między nimi a kanałem nie jest wyłożony charakterystycznym włoskim kamieniem, lecz rodzajem lustra, w którym odbija się chioggiańskie universum i odnosi się wręcz wrażenie, że aktorzy chodzą po kanale płynącym między domami. Wbrew pozorom kanał jednak nie biegnie między domami, lecz z tyłu sceny zamyka uliczkę, wzdłuż której domki zaginają się w czasie i przestrzeni. (...) Scenografia, mimo – albo dzięki – swej konwencjonalności jest mocnym atutem przedstawienia, łącznie z dodaniem do realistycznie potraktowanych domów projekcji w tle, które pozwalają błyskawicznie zmieniać plany akcji. Podobna troskliwość o szczegół przejawiła się w strojach, butach, kapeluszach, tartanie, jak również słynnych choggiańskich koronkach klockowych wiązanych na specjalnych wałkach oraz poduszkach, ułożonych na kolanach żon, sióstr i narzeczonych rybaków. Nawet przynoszone z tartany przez mężczyzn w koszach ryby, które w pewnym momencie zalegają scenę, są bardzo realistycznie oddane (...). Twórcy zadbali więc o wszystko, dosłownie o wszystko, by przygotować wspaniałą, pełną rozmachu i staranności inscenizację atrakcyjnej komedii, w zamiarze mającą zapewne długo gromadzić tłumy widzów, którzy wyjdą szczęśliwi i ukontentowani chwilą piękna i beztroski w małej Italii przy ulicy Karasia.

    Jagoda Hernik Spalińska

    Teatrologia.info

    01.06.2022

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Mamy piękne kostiumy...”


    Mamy piękne kostiumy i monumentalną, dość klasyczną scenografię, w którą jednak sprytnie wpleciono rozwiązania nowoczesne – i to działa! Mamy także znakomite role Koadiutora (Krzysztof Kwiatkowski), bawiącego się swoim epizodem Woźnego (Leszek Bzdyl) oraz Fortunata (Szymon Kuśmider), który to Fortunato posługuje się cudownym językiem chioggiańskim, będącym jakby mieszanką stylu angielskiego policjanta z Allo Allo z – zabawą włoską kliszą językową i - anagramami tudzież innymi figurami stylistycznymi polszczyzny, efekt jest zaiste komiczny (...).

    Rafał Turowski

    Blog autora

    01.06.2022

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Dla wytchnienia od codzienności”


    Atutami spektaklu w Polskim są role Krzysztofa Kwiatkowskiego jako Koadiutora i Szymona Kuśmidra jako Fortunata. Piękną, mieniącą się kolorami scenografię zaprojektowała Weronika Karwowska. Ciekawym pomysłem są również projekcje, wyświetlane na scenie, na których pojawia się morze, ławice ryb oraz fragmenty akcji scenicznej, w powiększeniu. „Awantura w Chioggi” w reżyserii Edwarda Wojtaszka w warszawskim Polskim to spektakl dla tych, którzy w teatrze szukają wytchnienia od codzienności.

    Kama Pawlicka

    Teatr dla Wszystkich

    25.05.2022

    Przejdź do pełnej recenzji
1/1

    Ceny biletów

    niedziela - czwartek

    I STREFA
    Normalny 75 zł
    Ulgowy 70 zł
    II STREFA
    Normalny 60 zł
    Ulgowy 55 zł
    III STREFA
    Normalny 50 zł
    Ulgowy 45 zł
    IV STREFA
    Normalny 45 zł
    Ulgowy 40 zł
    LOŻA PREZYDENCKA
    Normalny 150 zł
    Ulgowy 75 zł

    piątek - sobota

    I STREFA
    Normalny 80 zł
    Ulgowy 75 zł
    II STREFA
    Normalny 65 zł
    Ulgowy 60 zł
    III STREFA
    Normalny 55 zł
    Ulgowy 50 zł
    IV STREFA
    Normalny 45 zł
    Ulgowy 40 zł
    LOŻA PREZYDENCKA
    Normalny 150 zł
    Ulgowy 75 zł

    Dodatkowe informacje

    - Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są w kasie biletowej na 30 minut przed spektaklem. Prosimy o płatność gotówką.
    - Bilety ulgowe przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym „Zasłużony dla Kultury Polskiej", za okazaniem legitymacji.
    - Ceny biletów w sprzedaży online zawierają opłatę manipulacyjną.

    Aby dowiedzieć się więcej na temat zniżek i ofert promocyjnych przejdź do podstrony „Informacje o biletach” lub „Oferty specjalne”.

    Może Cię również zainteresować


    1/1