Repertuar
Dostępność
Na zdjęciu aktor Maksymilian Rogacki w spektaklu Przygody Koziołka Matołka

K. Makuszyński, M. Walentynowicz

Przygody Koziołka Matołka

TEATR POLSKI DZIECIOM

reż. Maksymilian Rogacki

Najważniejsze informacje na temat spektaklu

Premiera:
03.03.2023
Czas trwania:
1 godzina
Liczba przerw:
bez przerw
Odbiorcy:
Spektakl kierowany do młodych widzów 5+
Ważne informacje:
W spektaklu użyte są intensywne efekty świetlne

Materiały edukacyjne dla grup szkolnych:

Opis

Niestrudzony. Nieustępliwy. Uparty. Koziołek Matołek. Zapraszamy na pełną niezwykłych perypetii, niebezpieczeństw oraz nieoczekiwanych zwrotów akcji, historię dzielnego warszawskiego podróżnika, który gotów jest przemierzyć morza i oceany, gorące piaski afrykańskiej pustyni, zakamarki azjatyckich miast i amerykańskie bezdroża, by dotrzeć do mitycznego Pacanowa.

Odnalezieni w zakamarkach Teatru Polskiego zapomniani wędrowni kuglarze, zabiorą Was na wyprawę przez wszystkie kontynenty, by pomimo czyhających na każdym kroku zagrożeń, odnaleźć odpowiedź na pytanie o sens życiowej, a także artystycznej, wędrówki.

Poetycka opowieść Kornela Makuszyńskiego o naiwnym szczęściarzu, zilustrowana przez Mariana Walentynowicza, uchodzi od lat nie tylko za klasykę polskiej literatury dla dzieci, lecz także jest uważana za zjawisko prekursorskie w dziejach polskiego komiksu.

Pokazy spektakli wyjazdowych na terenie Mazowsza w ramach Jubileuszu 25-lecia Samorządu Województwa Mazowieckiego zrealizowane zostały przy wsparciu Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Twórcy

Autor:
K. Makuszyński, M. Walentynowicz
Reżyseria:
Maksymilian Rogacki
Adaptacja:
Maksymilian Rogacki
Scenografia i kostiumy:
Diana Marszałek
Światło:
Paweł Śmiałek
Muzyka:
Dominik Strycharski
Efekty pirotechniczne:
Tomasz Pałasz
Inspicjent/ Asystent reżysera:
Mateusz Karoń
Sufler:
Małgorzata Ziemak
Producentka wykonawcza:
Magda Raczyńska

Obsada

Multimedia

Nagrody

Spektakl nagrodzony na 48. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych w ramach IX Konkursu „Klasyka Żywa”. Nagrody dla: zespołu aktorskiego za błyskotliwe i pełne pasji aktorstwo w spektaklu oraz scenografki Diany Marszałek za pobudzającą wyobraźnię i dowcipną formę plastyczną scenografii i kostiumów.

Recenzje

  • „Pląsy, figle, przebieranki”


    Spektakl jest pełen uroku, oparty na umowności i symbolice, które objawiają się za sprawą prostych środków wyrazu. Dekoracje autorstwa Diany Marszałek, mimo iż utrzymane w stosunkowo przytłumionych, jakby zakurzonych barwach, mają w sobie wiele z baśniowości. Udało się stworzyć wrażenie obcowania z czymś, co określiłabym mianem „retro cyrku” rodem z przełomu XIX i XX wieku, czerpiącego jednak silne inspiracje z włoskiego teatru popularnego. W dużej mierze to właśnie na tej estetyce, objawiającej się zarówno w elementach scenografii jak i rekwizytach, opiera się sceniczna narracja. Całość obfituje w przebieranki, a bohaterowie i miejsca zmieniają się na oczach widzów za sprawą zmyślnych trików. (...) Opowieść się nie nuży, akcja jest wartka i żwawa, dzięki czemu przez godzinę trwania spektaklu udaje się skupić uwagę i zainteresowanie dzieci.

    Barbara Pitak-Piaskowska

    Komisja Artystyczna IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej

    24.05.2023

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Twórcom tego uroczego spektaklu udało się...”


    Twórcom tego uroczego spektaklu udało się osiągnąć idealny balans między umownością a dosłownością. (...) Oglądamy piękny, mądry, brawurowo zagrany i okropnie śmieszny spektakl o… niesłychanie ważnych sprawach, o tym na przykład, że desperacko szukane miejsce na świecie może być tuż koło nas, o tym – że wytęskniony Pacanów - czymkolwiek i gdziekolwiek jest - może ździebko rozczarowywać, o tym wreszcie – że warto jednak tego Pacanowa szukać, bo w szukaniu – nie zaś znalezieniu – cały sens tego wszystkiego jest ukryty.

    Rafał Turowski

    Blog autorski rafalturow.ski

    30.04.2023

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Czarodziejski Teatr Koza”


    Urzekła mnie scenografia Diany Marszałek – dowód na istnienie teatralnej wyobraźni, działającej na zasadzie umowności, symbolu i zabawy. Jednym z najpiękniejszych rekwizytów była skromna walizka z namalowanym po jednej stronie słońcem, a po drugiej księżycem – kiedy aktor robił pełen obrót, unosząc walizkę nad głową, mijał dzień i noc. (...) Przedstawienie Teatru Polskiego w Warszawie jest po prostu pierwszorzędne, wymarzone na teatralną inicjację. Jego dynamika i forma odpowiadają rytuałowi dziecięcej zabawy, w której wszystko zmienia się błyskawicznie i nie obowiązuje zasada prawdopodobieństwa. Obok bogactwa barw i dźwięków (tworzonych na żywo!), dzieci radują się dzięki piosenkom, żartom oraz efektom zaskoczenia – wybuchów i konfetti nigdy dość! W tej oprawie nauka, że droga do celu może być ważniejsza niż tak zwany sukces, wchodzi do głowy o wiele prędzej niż chińskie abecadło!

    Kamila Łapicka

    Blog zteatru.pl

    27.03.2023

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Teatr myśli o najmłodszych”


    To pełen uroku spektakl. Rozbrykany Koziołek Matołek porywa widzów na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego za sprawą trupy wędrownych aktorów, którzy przybywają ze swoimi walizami i majdanem, aby niczym czarodzieje przedstawić wędrówki Matołka (Eliza Borowska) po świecie. Wspaniałe instrumentarium dla aktorów stanowi pomysłowa scenografia, bajecznie kolorowe kostiumy i rekwizyty. Wszyscy aktorzy mają tu okazję do solówek. Przewodzi im jako zapowiadacz Dominik Łoś, fenomenalny w scenie konkursu zjadania trawy jako pokonany Indianin. Reżyser Maksymilian Rogacki dwoi i troi się na scenie, także na szczudłach, a pozostali członkowie trupy nie ustają skupiać na sobie uwagi w licznych przebierankach i błyskotliwych dialogach. Wszystko to podporządkowane wyobraźni dziecka, które uwielbia grać rozmaite role, wciąż je zmieniać, porzucać i niemal zatracać się w zabawie. Najmłodsi widzowie przeżywają spotkanie z sympatycznym, uroczo pobekującym Matołkiem, kibicują mu, pomagają i nagradzają rzęsistymi oklaskami. Idealny spektakl nie tylko dla nich, ale i dla rodziców i dziadków, którzy też będą mieli niejeden powód do beztroskiego uśmiechu.

    Tomasz Miłkowski

    Dziennik Trybuna nr 60

    24.03.2023

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Koza czyli... kompania orbitujących znakomitych artystów”


    Aktorzy grają zespołowo, polegając na sobie, nie ma tu mniejszych i większych ról Bawią się równie dobrze jak publiczność, wciągana w różne interakcje. Zręcznie żonglują ośmiozgłoskowcem, którym napisana jest opowieść o niezdarnym koziołku, a także konwencją, regionalizmami, językami obcymi, grają na instrumentach, tańczą i śpiewają, z pomalowanymi twarzami, odziani w kapelusze, płaszcze, pióra…. Smok zionie ogniem, a Koziołek wystrzeliwany jest z armaty. (...) Kameralna Scena Teatru Polskiego niewielkimi środkami w mgnieniu zmienia się w przeróżne światy – i pociąg do Zakopanego i Hollywood. Twórcy udowadniają, że wystarczy odrobina wyobraźni – jak to w teatrze.

    Zuzanna Liszewska-Soloch

    Teatrologia.info

    16.03.2023

    Przejdź do pełnej recenzji
1/1

    Ceny biletów

    Scena Kameralna

    STREFA 1
    Normalny 63 zł
    Ulgowy 53 zł

    Dodatkowe informacje

    - Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są w kasie biletowej na 30 minut przed spektaklem. Prosimy o płatność gotówką.
    - Bilety ulgowe przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym „Zasłużony dla Kultury Polskiej", za okazaniem legitymacji.
    - Ceny biletów w sprzedaży online zawierają opłatę manipulacyjną.

    Aby dowiedzieć się więcej na temat zniżek i ofert promocyjnych przejdź do podstrony „Informacje o biletach” lub „Oferty specjalne”.

    Może Cię również zainteresować


    1/1