Repertuar
Dostępność

Wyzwolenie

Festiwal Lamentacje

Teatr Wybrzeże w Gdańsku
  • Festiwal Lamentacje
  • Termin
    15.04.2025
    Godzina
    17:00
    Cena
    150 - 250 zł (bilet na spektakl i pociąg PKP), 80 zł (bilet tylko na spektakl)
    Ważne informacje
    Spektakl grany dla widzów Festiwalu Lamentacje na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
    fot. Rafał Skwarek

    Opis

    15 kwietnia - dzień upamiętniający Pawła Adamowicza i Piotra Szczęsnego podczas Festiwalu Lamentacje - honorowym patronatem objęła Pani Marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska.

    Stanisław Wyspiański „Wyzwolenie”
    Adaptacja i reżyseria Jan Klata
    Spektakl odbędzie się w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku

    Polski narodowy arcydramat w interpretacji jednego z najgłośniejszych polskich reżyserów. Sztuka o potrzebie narodowego wyzwolenia rozumianego jako duchowy wstrząs, który ma wyzwolić nas z narodowych wad, kompleksów i ograniczeń. Dramat Wyspiańskiego na pozór dzieje się jedynie w teatrze, ale w rzeczywistości odbywa się w o wiele istotniejszej sferze – w sferze wzniosłego, ale i przeklętego polskiego panopticum.

    Premiera spektaklu (w październiku 2023 roku) otwierającego nową Dużą Scenę Teatru Wybrzeże była jednocześnie gdańską prapremierą tego arcydramatu i odbyła się ona w 120-letnią rocznicę krakowskiej prapremiery.

    Uprzedzamy, że w spektaklu pojawia się sceniczny dym.

    Czas trwania spektaklu: 1 godzina 50 minut (bez przerw).

    WAŻNE INFORMACJE DLA WIDZÓW:

    Spektakl prezentowany jest 15 kwietnia 2025 o godz. 17.00 w gdańskim Teatrze Wybrzeże.
    Uprzejmie informujemy, że bilet na spektakl upoważnia do przejazdu specjalnym festiwalowym pociągiem InterCity na trasie Warszawa-Gdańsk-Warszawa:
    10.26 – odjazd pociągu IC ze stacji Warszawa Wschodnia;

    13.37 – przyjazd na stację Gdańsk Główny;
    20.46 – odjazd pociągu ze stacji Gdańsk Główny;
    23.41 – przyjazd na stację Warszawa Wschodnia.
    Uprzejmie prosimy o wcześniejsze zapoznanie się ze szczegółowym harmonogramem dnia.
    Szczegóły wkrótce.

    REALIZATORZY:
    Scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek
    Ruch sceniczny: Maćko Prusak
    Video: Natan Berkowicz
    Asystent reżysera, inspicjent-sufler: Katarzyna Wołodźko
    Asystent scenografa: Grzegorz Więckowski
    Projekt plakatu: Szymon Szymankiewicz

    OBSADA:
    Dorota Androsz, Justyna Bartoszewicz, Piotr Biedroń, Magdalena Boć, Piotr Chys, Robert Ciszewski, Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Jerzy Gorzko, Grzegorz Gzyl, Michał Jaros, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Katarzyna Z. Michalska, Marcin Miodek, Robert Ninkiewicz, Jakub Nosiadek, Paweł Pogorzałek, Cezary Rybiński, Marek Tynda, Agata Woźnicka.

    RECENZJE:

    We wstrząsającym Wyzwoleniu Stanisława Wyspiańskiego z gdańskiego Teatru Wybrzeże Jan Klata wskrzesza polski teatr śmierci. Przywołując zrośnięty z Trójmiastem słynny obraz Hansa Memlinga Sąd Ostateczny stawia diagnozę, że jedynym wyzwoleniem dla tego narodu jest jedynie śmierć. Dlatego w finale wprowadza na scenę płonącego człowieka, przywołując ofiarę Piotra Szczęsnego. To już przenosi widowisko w sferę eschatologii.
    /Jacek Wakar/

    Reżyser znany z narcyzmu i głośnych spektakli dokonał dzieła, które wbija w fotel. Bohaterów arcydramatu Wyspiańskiego wsadził w kostiumy, które czynią z nich ni to larwy, ni to upiory. Tak, to właśnie my, Polacy, którzy ciągle się rodzimy i urodzić się nie możemy. Ciągle stwarzamy się na nowo, a jesteśmy jak te upiory błąkające się po starych zamkach, bo żyjemy przeszłością i historią o tym samym, czyli kręcimy się w kółko jak larwy w mięsie życia. W spektaklu Klaty słowa dramatu sprzed 120 lat okazują się nadspodziewanie aktualne. Te nasze dzisiejsze spory, poglądy, partie, stronnictwa, kluby, koterie, dyskusje, sitwy i gangi wydają się nam tak do bólu dzisiejsze, a my podczas przedstawienia uświadamiamy sobie, że od ponad stu lat stale gadamy.
    /Piotr Skiba „Tygodnik Angora”/

    U Wyspiańskiego Konrad toczy spór z Maskami, przysłuchuje się racjom swoich adwersarzy. Obserwujemy ścieranie się wielu postaw, osobowości. U Klaty cała próba wyzwolenia jest tylko grą pozorów. Wszystkie osoby dramatu wyglądają jak jedna, bezimienna masa. Tu nie ma jednego Konrada, tu rządzi kolektyw. Rzecz jest o polskim piekle, z którego próbuje się bezskutecznie znaleźć wyjście.
    Akcja spektaklu rozgrywa się w kilku planach. Bohaterowie, zombie żyjący przeszłością, to zarazem oderwani od Ziemi kosmici. W opowieść Klaty wkracza gorąca publicystyka. Mocne wrażenie robi scena, gdy grupa uzbrojonych w czerwone race wykrzykuje rytmicznie: „Synami my twoimi, błogosław czyn i rzeszę!”.
    /Jan Bończa-Szabłowski „Rzeczpospolita”/

    Teatr Wybrzeże w Gdańsku: www.teatrwybrzeze.pl

    Multimedia

    PATRONAT

    Logotyp Marszałek Senatu Rzeczpospolitej Polskiej Małgorzata Kidawa-Błońska

    PARTNER FESTIWALU

    Logo PKP Intercity