Repertuar
Dostępność

Patrycja Mikłasz-Pisula, Anna Skuratowicz

Czekając na dzień

reż. Anna Skuratowicz

Najważniejsze informacje na temat spektaklu

Scena Kameralna
  • Archiwalne
  • Premiera:
    26.01.2024
    Czas trwania:
    1 godzina
    Liczba przerw:
    bez przerw

    Materiały edukacyjne dla grup szkolnych:

    Opis

    Scenariusz na podstawie wspomnień Stefanii Milenbach: Patrycja Mikłasz-Pisula, Anna Skuratowicz.

    Spotykam często ludzi, którzy mówią: przeżyłem wojnę, już więcej nie zniosę. Nigdy tak nie mówię. Człowiek może wiele znieść. Zawsze trzeba być silnym. Ja myślę, że to pokolenie, nowe pokolenie, powinno wiedzieć, jak było. I powinno dowiedzieć się jak być silnym. I powinno wiedzieć, że zawsze znajdzie się jakiś sposób, żeby zmierzyć się z tym, co nas spotyka. Nawet z najgorszym złem.

    Stella Fidelseid jest jedną z nielicznych osób, którym udało się przeżyć powstanie w warszawskim getcie, a następnie likwidację getta. Urodzona w Warszawie, podczas okupacji przesiedlona do getta, mieszkała wraz z mężem, rodzicami, młodszą siostrą i krewnymi na parterze kamienicy przy ulicy Wołyńskiej 6. Tracąc kolejno bliskich, została sama. W ukryciu, w ciemności, w piwnicach zburzonych domów, pod gruzami cudem przetrwała wiele tygodni. W grudniu 1943 roku udało się jej przeskoczyć przez mur na „aryjską stronę”. Koniec wojny zastał ją w Milanówku, gdzie znalazła się po powstaniu warszawskim.

    Po wojnie Stella zamieszkała w Łodzi, zaczęła studiować reżyserię w Szkole Filmowej. W 1950 roku wyjechała do Izraela, wróciła do swojego przedwojennego zawodu laborantki. Następnie przeniosła się do Brazylii, wyszła ponownie za mąż, urodziła córkę i zaczęła nowe życie jako Stefania Milenbach.

    Chcemy opowiedzieć jej historię.

    Twórcy

    Autor:
    Patrycja Mikłasz-Pisula, Anna Skuratowicz
    Reżyseria:
    Anna Skuratowicz
    Scenografia:
    Julia Skrzynecka
    Kostiumy:
    Alicja Skórzyńska
    Muzyka i tekst kołysanki:
    Mateusz Boruszczak
    Światło:
    Paweł Śmiałek
    Projekcje:
    Anna Flaka
    Inspicjent/ Asystent reżysera:
    Philippe Chauvin
    Producentka wykonawcza:
    Magda Raczyńska

    Obsada

    Multimedia

    Nagrody

    Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”.

    Recenzje

    • „Historia Stelli Fiedelseid i Stefanii Milenbach”


      Siła dramatycznego przekazu spektaklu rodzi się ze scenicznej narracji, bo ważne jest co i jak wypowiedziano ale też to, co zostało tylko zasugerowane czy przemilczane. Nie jest łatwo scenicznie oddać jednocześnie zamysł relacji, przedstawić zdarzenia i zilustrować treści. Wytworzyć nastrój grozy bez epatowania tragizmem. To zasługa udanej reżyserii Anny Skuratowicz. Ważny jest doskonały scenariusz Patrycji Mikłasz-Pisuli i Anny Skuratowicz, minimalistyczna scenografia Julii Skrzyneckiej, stapiająca dwie perspektywy: przed i po wojnie, jakby stanowiły jednię, żyły, uzupełniały się, przeglądały jedna w drugiej. Nie bez znaczenia są skontrastowane kostiumy Alicji Skurzyńskiej(wojenny, zgrzebny, obozowy Stelli Fiedelseid i współczesny czerwienią krzyczący Stefanii Milenbach), muzyka: Mariusza Boruszczaka, światło Pawła Śmiałka oraz projekcje, które przygotowała Anna Flaka. Ogromną rolę pełnią dwie wspaniałe aktorki: Grażyna Barszczewska i Dorota Bzdyla, łączące swą obecnością tragiczną młodość i pogodzoną z życiem dojrzałość w jeden człowieczy los. W świadectwo walki przeciw złu, dowód siły wobec śmierci. Dla triumfu życia, miłości, pamięci. Prawdy.

      Ewa Bąk

      Blog Okiem Widza

      03.02.2024

      Przejdź do pełnej recenzji
    • „Siła świadectwa”


      Obie aktorki stworzyły znakomite kreacje. Barszczewska jest powściągliwa, rzeczowa. Najbardziej przeraźliwe fakty podaje tonem kulturalnej starszej pani, choć kilka razy walczy z emocjami. Bzdyla mówi o tym, co dzieje się z nią w danej chwili, jak ucieka albo szuka ocalenia leżąc pod blachą. Byłem pełen podziwu dla umiejętności transformacji młodej aktorki, której twarz staje się nagle szara, wycieńczona, oczy kojarzą się z zaszczutym zwierzęciem, która na naszych oczach prawie się rozpada, miażdżona przez rzeczywistość. Nie ma w jej roli jednego fałszywego tonu. Krzyk, głośna skarga, przeplata się z może jeszcze straszniejszym, zaciętym milczeniem. Między aktorkami powstaje jakaś niewidzialna więź, jakby jedna żywiła się drugą. Pokazuje się nam coś nieuchwytnego: poszukiwanie siebie samego (samej) z dawnych czasów.

      Piotr Zaremba

      Polska Times

      30.01.2024

      Przejdź do pełnej recenzji
    1/1

      Ceny biletów

      Scena Kameralna

      I STREFA
      Normalny 50 zł
      Ulgowy 45 zł
      II STREFA
      Normalny 40 zł
      Ulgowy 35 zł

      Dodatkowe informacje

      - Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są w kasie Teatru na 30 minut przed spektaklem. Prosimy o płatność gotówką.
      - Bilety ulgowe przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym „Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
      - Ceny biletów w sprzedaży online zawierają opłatę manipulacyjną.

      Aby dowiedzieć się więcej na temat zniżek i ofert promocyjnych przejdź do podstrony „Informacje o biletach” lub „Oferty specjalne”.