Repertuar
Dostępność

Grażyna Barszczewska

fot. Tomiła Deskur

Biogram

Grażyna Barszczewska ukończyła krakowską Państwową Wyższą Szkołę Teatralną. Zadebiutowała rolą Niny Zariecznej w dyplomowym spektaklu „Czajka” A. Czechowa w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie. Przez 10 lat była aktorką stołecznego Teatru Ateneum, w którym  grała role liryczne, dramatyczne i komediowe (m.in. Klara w „Ślubach panieńskich”, Stella w „Fantazym”, Andżelika w „Balu Manekinów”), a także odważne role charakterystyczne (np. Vixen Ciągutka w „Operze za trzy grosze”).

W Warszawie rozpoczęła współpracę z Teatrem Telewizji („Maria Stuart” J. Słowackiego), Teatrem Polskiego Radia i filmem. Wielką popularność przyniosły jej role w serialach telewizyjnych (m.in. Nina Ponimirska w znakomitej ekranizacji „Kariery Nikodema Dyzmy”, Agata w „SOS”, Marta w „Trzeciej granicy”). W 1982 r. po sukcesie Gizeli w „Dwojgu na huśtawce” (reż. K. Kutz) została zaproszona przez Kazimierza Dejmka do roli Olivii w „Wieczorze Trzech Króli” W. Szekspira w Teatrze Polskim w Warszawie. Od roku 1983 jest w zespole aktorskim Teatru Polskiego.

W ciągu wielu sezonów kreowała role z wielkiego repertuaru (m.in. Porcja w „Kupcu Weneckim”, Magdalena w „Pierścieniu Wielkiej Damy”, Elwira w „Tartuffie”). Dwa sezony w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu (1995-1996) przyniosły dwie ważne role: siostry Ratched w „Locie nad kukułczym gniazdem” i Raniewskiej w „Wiśniowym sadzie”.

Poza macierzystym Teatrem Polskim występuje gościnnie na innych scenach warszawskich (Roma, Ateneum, Komedia, Kwadrat, Nowy), a także pozastołecznych (Kraków, Kalisz, Tarnów, Wrocław).

W 2004 r. w Tarnowskim Teatrze im. L. Solskiego wyreżyserowała „Zazdrość” Ester Vilar.

Grażyna Barszczewska ma w swoim dorobku ponad 200 ról.

Za osiągnięcia zawodowe została dwukrotnie uhonorowana nagrodą pierwszego stopnia Komitetu ds. Radia i Telewizji, Wielkim Splendorem, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a także indywidualnymi nagrodami za role teatralne (Szczecin i Wrocław). W 2007 r. została odznaczona medalem Ministra Kultury „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2013 r. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury narodowej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej i działalności społecznej. W 2017 r. otrzymała Nagrodę im. Ireny Solskiej (Sekcji Polskiej AICT) za rolę w spektaklu "Niezatańczonego tango" wg prozy Wiesława Myśliwskiego oraz w uznaniu osiągnięć artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dokonań na deskach warszawskiego Teatru Polskiego.

W 2019 roku nakładem wydawnictwa Prószyński i S-ka ukazała się książka biograficzna "Amantka z pieprzem" Grażyna Barszczewska w rozmowie z Grzegorzem Ćwiertniewiczem.

Wideowizytówka

Włącz odtwarzanie filmu

Role w Teatrze Polskim

Olivia
William Shakespeare, Wieczór Trzech Króli, reż. Jerzy Rakowiecki, 1984

Warecka
Ireneusz Iredyński, Ołtarz wzniesiony sobie, reż. Jan Bratkowski, 1985

Porcja
William Shakespeare, Najwyborniejsza opowieść o Kupcu weneckim, reż. Tadeusz Minc, 1990

Magdalena Tomir
Cyprian Kamil Norwid, Pierścień wielkiej damy, reż. Jan Bratkowski, 1990

Dziennikarka-Kobieta
Jan Bratkowski, Radosny jubileusz, reż. Jan Bratkowski, 1992

Hrabina Linowska
Włodzimierz Perzyński, Polityka, reż. Jan Bratkowski, 1997

Podstolina
Aleksander Fredro, Zemsta, reż. Andrzej Łapicki, 1998

Helena
Włodzimierz Perzyński, Lekkomyślna siostra, reż. Jan Bratkowski, 1999

Lulu
Gabriela Zapolska, Skiz, reż. Piotr Chołodziński, 1999

Marta
Yasmina Reza, Przypadkowy człowiek, reż. Anna Kękuś, 2006

Pani Dulska
Gabriela Zapolska, Dulscy z o.o. , reż. Marta Ogrodzińska, 2007

Paulina
William Shakespeare, Opowieść zimowa, reż. Jarosław Kilian, 2009

Leonora
Pierre Corneille, Cyd, reż. Ivan Alexandre, 2011

Nina
Krzemiński/Sieczkowski, NIEPOKORNI.RU, reż. Michał Sieczkowski, 2011

Antonio
William Szekspir, Burza, reż. Dan Jemmett, 2012

Matka, Czarodziejka, Rozbójniczka, Finka
Hans Christian Andersen, Królowa Śniegu, reż. Tomasz Konina, 2014

Irena
Ireneusz Iredyński, Dziewczynki, reż. Bożena Suchocka, 2015

Nell
Samuel Beckett, Końcówka, reż. Antoni Libera, premiera 2011 (w obsadzie od 2015)

Katarzyna Kobro
Maciej Łubieński, Pożar w Burdelu. Ucieczka z kina "Polskość", reż. Michał Walczak, 2017

Matka
Grażyna Barszczewska, na podstawie prozy Wiesława Myśliwskiego, Niezatańczone tango, reż. Leszek Bzdyl, 2017

Marlene I 
Janusz Majcherek, Marlena. Ostatni koncert, reż. Józef Opalski, 2017

Burdelmama
Michał Walczak, Pożar w Burdelu. Duchy. Musical spirytystyczny, reż. Michał Walczak, 2018

Ester
Michał Buszewicz, Kilka obcych słów po polsku, reż. Anna Smolar, 2018

Ryfka z Palestyny
Szczepan Twardoch, Król, reż. Monika Strzępka, 2018

Janina Miłosz
Maciej Wojtyszko, Deprawator, reż. Maciej Wojtyszko, 2018

A
Edward Albee, Trzy wysokie kobiety, reż. Maksymilian Rogacki, 2020

Matka Boska, jaką każdy by chciał mieć obok
Paweł Demirski, M.G., reż. Monika Strzępka, 2021

Lubow Raniewska
Antoni Czechow, Wiśniowy sad, reż. Krystyna Janda, 2021

Stefania Milenbach
Patrycja Mikłasz-Pisula, Anna Skuratowicz, Czekając na dzień, reż. Anna Skuratowicz, 2023

Maria
Wiesław Myśliwski, Kochany, najukochańszy, reż. Magda Umer, 2024

Inne role teatralne

Koleżanka
Tadeusz Różewicz, Moja córeczka, reż. Jerzy Jarocki, Teatr Stary Kraków, 1967

Dziewka dworska (PWST)
Juliusz Słowacki, Złota czaszka, reż. Jerzy Goliński, Teatr im. Juliusza Słowackiego Kraków, 1969

Nina Nikołajewna Zarieczna
Antoni Czechow, Czajka, reż. Irena Byrska, Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta, 1970

Wioletta
Juliusz Słowacki, Kordian, reż. Irena Babel, Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta, 1970

Basia
Wojciech Bogusławski, Krakowiacy i górale, reż. Jan Skotnicki, Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta, 1970

Księżniczka
Hans Christian Andersen, Krzesiwo, reż. Wojciech Jesionka, Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta, 1971

Lizelotta
Jerzy Szaniawski, Dwa teatry, reż. Waldemar Krygier, Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta, 1971

Sekretarka
Tadeusz Różewicz, Kartoteka, reż. Lech Komarnicki, Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta, 1971

Ona
Tadeusz Różewicz, Świadkowie albo nasza mała ..., reż. Lech Komarnicki, Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta, 1971

Pasza
Maksym Gorki, Zykowowie, reż. Jerzy Sopoćko, Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta, 1971

Kobieta
Leon Pawlik, Samokrytyka, reż. Jan Guntner, Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta, 1971

Baba
Jose Triana, Wieczór zbrodniarzy, reż. Jacek Gruca, Teatr Ludowy Kraków-Nowa Huta, 1972

Molly
Arnold Wesker, Kuchnia, reż. Janusz Warmiński, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1972

Dandyska
Ignacy Stanisław Witkiewicz, Gyubal Wahazar, czyli na przełęczach bezsensu, Maciej Prus, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1973

Teresa
Franz Kafka, Ameryka, reż. Jerzy Grzegorzewski, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1973

Stella
Juliusz Słowacki, Fantazy, reż. Maciej Prus, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1973

Dziewczyna
James Joyce, Bloomusalem, reż. Jerzy Grzegorzewski, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1974

Angelika
Bruno Jasieński, Bal manekinów , reż. Janusz Warmiński, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1974

Chciwość
Christopher Marlowe, Tragiczne dzieje Doktora Fausta, reż. Maciej Prus, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1974

Dziewczynka i niewolnica z wyspy Tua-tua
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Panna Tutli-Putli, reż. Janusz Warmiński, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1975

Klara
Aleksander Fredro, Śluby panieńskie, reż. Jan Świderski, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1976

Anna
Ödön von Horváth, A miłość nigdy sie nie kończy..., reż. Janusz Warmiński, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1976

Justyna Gockowsky
Adolf Nowaczyński, Wielki Fryderyk, reż. Józef Gruda, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1977

Kora
Stanisław Wyspiański, Tryptyk listopadowy, reż. Janusz Warmiński, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1978

Med
Jerzy Szaniawski, Żeglarz, Bogdan Hussakowski, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1979

Bronka
Stanisław Przybyszewski, Śnieg , reż. Marek Wilewski, Scena na Piętrze Poznań, 1979

Vixen - Ciągutka
Bertolt Brecht, Opera za trzy grosze , reż. Ryszard Peryt, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1980

Fiona Carter
David Williamson, Przeprowadzka , reż. Józef Para,Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1980

Lodoiska
Romain Rolland, Gra miłości i śmierci, reż. Zdzisław Tobiasz, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1982

Dama I, Kobieta III
Georg Büchner, Śmierć Dantona, reż. Kazimierz Kutz, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 1982

Gizela
William Gibson, Dwoje na huśtawce, reż. Kazimierz Kutz, Scena na Piętrze Poznań, 1983

Stefania
Tom Kempinski, Solo na dwa głosy, reż. Edward Dziewoński, Scena na Piętrze Poznań, 1986

Krystyna
Filip Bajon, Engagement, reż. Roman Załuski, Scena na Piętrze Poznań, 1992

Siostra Ratched
Dale Wasserman, Lot nad kukułczym gniazdem, reż. Jan Buchwald, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego Kalisz, 1994

Emilia
Isaac B. Singer, Sztukmistrz z Lublina, reż. Jan Szurmiej, Teatr Muzyczny „Roma” Warszawa, 1994

Belle Lands
Harwood Ronald, Przedtem potem, reż. Romuald Szejd, Teatr „Scena Prezentacje” Warszawa, 1994

Siostra Ratched
Dale Wasserman, Lot nad kukułczym gniazdem, reż. Jan Buchwald, Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego Wrocław, 1995

Ona
Boy’a wina, wg. Tadeusza Boya Żeleńskiego, reż. Henryk Talar, Teatr Dramatyczny Częstochowa, 1995

Lubow Raniewska
Antoni Czechow, Wiśniowy sad, reż. Andro Enukidze, Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego Wrocław, 1996

Audrey
Donald Churchill, To twoje, to moje, reż. Andrzej Rozhin, Teatr Komedia Warszawa, 1996

Emilia
Isaak Basevis Singer, Sztukmistrz z Lublina, reż. Jan Szurmiej, Teatr Muzyczny-Operetka Wrocławska, 1998

Doris
Bernard Slade, Po latach o tej samej porze, reż. Wojciech Kępczyński, Teatr Kwadrat Warszawa, 1998

Program autorski (recital)
Kobieta..., wg. Hemara, Boya, Tuwima, reż. Grażyna Barszczewska, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 2000

„Babilonka”
Edmund Pietryk, Mokre Widzenie, reż. Roman Kordziński, Scena na Piętrze Poznań, 2000

Helen
Esther Vilar, Zazdrość na trzy faksy, reż. Jan Prochyra, Teatr Nowy Warszawa, 2000

Stefania
Tom Kempinski, Solo na dwa głosy, reż. Krzysztof Jasiński, Krakowski Teatr Scena STU, 2001

Julia Sterol
Coward Noël, Upadłe anioły, reż. Sylwester Chęciński, Teatr Kwadrat Warszawa, 2003

Helen
Esther Vilar, Zazdrość, reżyseria i opracowanie muzyczne Grażyna Barszczewska, Tarnowski Teatr im. Ludwika Solskiego, 2004

Catherine
Pierre Sauvil, Szczególna propozycja, reż. Janusz Majewski, Teatr Kwadrat Warszawa, 2005

Pani Fraser
Richard Harris, Stepping out, reż. Krzysztof Jasiński, Teatr Komedia Warszawa, 2006

Helen
Esther Vilar, Zazdrość, scenariusz, reżyseria i opracowanie muzyczne Grażyna Barszczewska, Nowy Teatr Słupsk, 2007

Amelia
Witold Gombrowicz, Pornografia, reż. Andrzej Pawłowski, Teatr Capitol Warszawa, 2009

monodram o Aung San Suu Kyi
Richard Shannon, Pani z Birmy, reż. Anna Smolar, Teatr Polonia Warszawa, 2009

Nadzorczyni
Mieczysław Weinberg, Pasażerka,reż. David Pountney, Teatr Wielki-Opera Narodowa Warszawa, 2010

Ona
Stefania Grodzieńska, Jerzy Jurandot, Sceny niemalże małżeńskie Stefanii Grodzieńskiej, scenariusz Grażyna Barszczewska, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa, 2011

Pani Doktor
Jan Jakub Należyty, Dieta cud, reż. Piotr Dąbrowski, Teatr Palladium Warszawa, 2011

Gwiazda
Ryszard Marek Groński, One i my, reż. Zbigniew Lesień, Teatr Syrena Warszawa, 2013

Adrienne
Ron Clark, Ławeczka w słońcu, reż. Dariusz Taraszkiewicz, Teatr Skene Warszawa, 2021

Nagrody

1983 - Szczecin - Szczeciński Tydzień Kulturalny - wspólna nagroda dla realizatorów przedstawienia „Dwoje na huśtawce” Williama Gibsona w Teatrze Scena na Piętrze w Poznaniu (za rolę Giseli).

1984 - Nagroda Komitetu d/s PRiTV za wybitne kreacje aktorskie w słuchowiskach Teatru Polskiego Radia.

1988 - Nagroda indywidualna przewodniczącego Komitetu d/s PRiTV za kreacje aktorskie w Teatrze Polskiego Radia ze szczególnym uwzględnieniem ról w słuchowiskach współczesnych.

1999 - Wielki Splendor - nagroda Teatru Polskiego Radia.

2001 - Za działalność charytatywną połączoną ze sztuką „Solo na dwa głosy” wyróżniona „Motylem 2001” przez Fundację „Porozumienie bez barier” oraz honorowym członkostwem Stowarzyszenia Chorych na SM.

2007 - Złoty Mikrofon za „wszechstronność i wysoki kunszt aktorski w bogatym dorobku radiowym”.

2007 - Srebrny Medal Gloria Artis-Zasłużony Kulturze.

2008 - Tytuł Mistrza Mowy Polskiej za „wzorcowe posługiwanie się słowem, nacechowane wartościami artystycznymi, pięknem zarówno słowa znaczącego jak słowa brzmiącego, tudzież za nieustanne pielęgnowanie zasad dykcji i wyrazistości wymowy scenicznej, czyli pieczołowitości w zakresie tradycyjnego kunsztu aktorskiego”.

2009 - Warszawa - Nagroda gazety „Południe” za „pielęgnowanie kultury poprzez kreacje artystyczne i za działalność charytatywną”.

2013 - Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury narodowej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej i działalności społecznej.

2015 - Nagroda dla najlepszej aktorki w plebiscycie z okazji 35-lecia Sceny na Piętrze w Poznaniu.

2017 - Medal „Pro Masovia” przyznany przez Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz nagroda specjalna Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji Jubileuszu 70. urodzin.

2017 - Medal Komisji Edukacji Narodowej.

2017 - Nagroda Sekcji Polskiej AICT - Nagroda im. Ireny Solskiej - za rolę w spektaklu „Niezatańczonego tango” wg prozy Wiesława Myśliwskiego oraz w uznaniu osiągnięć artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dokonań na deskach warszawskiego Teatru Polskiego.

Multimedia w Archiwum Teatru

Zdjęcia aktorki i wybrane nagrania ze spektakli dostępne są również na platformie edukacyjnej Teatru Polskiego w Warszawie: wlabiryncieteatru.pl

poznaj
zespół aktorski Teatru