Repertuar
Dostępność

Molière

Don Juan

reż. Piotr Kurzawa

Najważniejsze informacje na temat spektaklu

Premiera:
29.01.2022
Czas trwania:
2 godz. 45 min.
Liczba przerw:
1
Ważne informacje:
W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.

Materiały edukacyjne dla grup szkolnych:

Opis

Nie mam wątpliwości – losy klasycznej literatury teatralnej zależą nie tylko od upodobań widowni, ale przede wszystkim od twórców i ich postawy wobec szczerości i uczciwości dzieła. Konfrontację i wymianę poglądów, choćby najbardziej rozbieżnych, uważam za konieczność. Niestety coraz częściej stajemy przed wyzwaniem licznych nieporozumień, pomieszania pojęć, wieloznaczności interpretacji tych samych określeń, zawłaszczania symboli i ich znaczeń. W moim przekonaniu nieustanne pozostawanie w rzetelnym kontakcie z klasyką, pomaga odnaleźć nadzieję na sensowność Świata.

„Don Juan”, w mojej interpretacji, jest to historia młodego człowieka, który żyje w czasach niezliczonych odpowiedzi na pytania o sens życia i otrzymał wolność ich wyboru. Mógłbym go nazwać – dzieckiem naszych czasów. Słucha tylko własnych pragnień, buntuje się przeciwko społecznemu porządkowi, sam dla siebie stanowi prawo, wierzy w nieistnienie Boga. Jest w tym autentyczny, uczciwy i nieustępliwy. Trudność w ocenie jego postawy polega na tym, że niełatwo odmówić mu racji. Powstaje przy tym paradoks; to nie obecność Don Juana destabilizuje ustalony porządek, ale jego śmierć.

Intryguje mnie próba opowiedzenia tej historii widzowi, który żyje w świecie uwolnionym z dogmatów – świecie, w którym utracono tradycyjną moralność, ale nie zyskano nowej.

/Piotr Kurzawa/

Twórcy

Autor:
Molière
Reżyseria:
Piotr Kurzawa
Przekład:
Bohdan Korzeniewski
Dekoracje i kostiumy:
Małgorzata Pietraś
Muzyka:
Paweł Szamburski
Reżyseria światła:
Jarosław Wardaszka
Układ walk:
Przemysław Wyszyński
Inspicjent/ Asystent reżysera:
Philippe Chauvin
Sufler:
Małgorzata Ziemak
Sufler:
Katarzyna Bocianiak
Producentka wykonawcza:
Magdalena Mróz

Obsada

Dona Elwira / Widmo:
Dorota Bzdyla Dorota Bzdyla
Guzman / Pan Niedziela:
Dominik Łoś Dominik Łoś
Don Alonzo:
Tomasz Błasiak Tomasz Błasiak
Karolka / Widmo II:
Hanna Skarga Hanna Skarga
Marcysia:
Ewa Makomaska Ewa Makomaska
Posąg Komandora:
Maksymilian Rogacki Maksymilian Rogacki
Stokrotka:
Jakub Kordas Jakub Kordas
Głos Komandora:
Andrzej Seweryn Andrzej Seweryn

Multimedia

Recenzje

  • „Don Juan”


    Na uwagę w tej inscenizacji zasługują przede wszystkim świetnie zagrane postaci Don Juana i jego służącego Sganarela. Don Juan w wykonaniu Krzysztofa Kwiatkowskiego zdaje się dopracowany w każdym calu. To typ chłodnego intelektualisty zbuntowanego przeciwko porządkowi społecznemu. Jest on w tym buncie pewny swoich racji, konsekwentny i nieustępliwy. A jako demaskator hipokryzji - arogancki i cyniczny. (...) Również Sganarel w spektaklu Kurzawy został potraktowany zaskakująco poważnie. Komizm sługi Don Juana, toczącego z nim światopoglądowe spory, został tu przytemperowany i wyważony. Świetny Adam Biedrzycki buduje tę rolę powściągliwie, nie narzuca się, a jednocześnie, podobnie jak Kwiatkowski, pokazuje postać wielowymiarową. (...) Świetne aktorstwo i szacunek dla tekstu to cechy, za które niewątpliwie trzeba Don Juana Kurzawy docenić. Dzięki nim dostajemy spektakl przekonujący o swej ponadczasowości, a zarazem pozostawiający widzom pole do samodzielnej interpretacji.

    Anna Szymonik

    Teatr nr 6/2022

    01.06.2022

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Don Juan w szkole obłudy”


    Krzysztof Kwiatkowski, obsadzony w roli Don Juana, to jeden z najzdolniejszych aktorów w swoim pokoleniu. (...) jego Don Juan błyszczy siłą przekonywania i jako beztroski hedonista, i jako przebudzony człowiek honoru, i jako demaskator i głęboki krytyk wszechobecnej hipokryzji i świętoszkowatości, zastępujących autentyzm stosunków społecznych. Jego namiętny monolog w tej kwestii – kulminacyjny moment sztuki – publiczność premierowa skwitowała brawami przy otwartej kurtynie. Nie tylko dlatego, że ten sławny monolog w przedziwny sposób rymuje się ze współczesnością i wydaje się jak tekst napisany w ostatnich dniach, ale przynajmniej na równi dlatego, że Kwiatkowski potrafi nadać tym słowom siłę wybuchową, oskarżycielską. (...) Prawdziwym odkryciem jest Sganarel Adama Biedrzyckiego, aktora zwykle drugiego planu, który w tym spektaklu błyszczy bystrością, swadą i lisią przebiegłością, balansując między odwagą i tchórzostwem. Nie jest przesadnie natrętny, jak to się Sganarelom w innym wykonaniu zdarzało, ale jest raczej jak rzep, który się uczepił pana i na nim żeruje – śmierć Don Juana to dla niego nie tyle utrata zarobku, ile utrata sensu istnienia, który sam sobie nadawał trochę ociężałym moralizatorstwem. (...) Wśród postaci drugiego planu prawdziwe perełki stworzyli Paweł Krucz jako Pietrek i Hanna Skarga jako Karolka. Pietrek Krucza olśniewa niepospolitą gamą odmian nieśmiałego wdzięku i bujnej roztropności. Jego wygadanie, kiedy opowiada o tonącym Don Juanie, walczy o prymat z wycofaniem zakochanego, który daremnie wyczekuje na jakiś znak od wybranki. Świetnie dopełnia ten duet Hanna Skarga (a rolę przygotowała w zastępstwie), nadająca Karolce rysy dziewczyny silnej, zdecydowanej, ale jak się okaże, tęskniącej za społecznym wyniesieniem.

    Tomasz Miłkowski

    Dziennik Trybuna nr 25/2022

    03.02.2022

    Przejdź do pełnej recenzji
1/1

    Ceny biletów

    niedziela - czwartek

    I Strefa
    Normalny 75 zł
    Ulgowy 70 zł
    II Strefa
    Normalny 60 zł
    Ulgowy 55 zł
    III Strefa
    Normalny 50 zł
    Ulgowy 45 zł
    IV Strefa
    Normalny 45 zł
    Ulgowy 35 zł
    Loża prezydencka
    Normalny 150 zł

    piątek - sobota

    I Strefa
    Normalny 80 zł
    Ulgowy 75 zł
    II Strefa
    Normalny 65 zł
    Ulgowy 60 zł
    III Strefa
    Normalny 55 zł
    Ulgowy 50 zł
    IV Strefa
    Normalny 45 zł
    Ulgowy 40 zł
    Loża prezydencka
    Normalny 150 zł

    Dodatkowe informacje

    - Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są w kasie Teatru na 30 minut przed spektaklem. Prosimy o płatność gotówką.
    - Bilety ulgowe przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym „Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
    - Ceny biletów w sprzedaży online zawierają opłatę manipulacyjną.

    Aby dowiedzieć się więcej na temat zniżek i ofert promocyjnych przejdź do podstrony „Informacje o biletach” lub „Oferty specjalne”.

    Może Cię również zainteresować


    1/1