Repertuar
Dostępność

Serhij Żadan

Charków! Charków!

reż. Svitlana Oleshko

Najważniejsze informacje na temat spektaklu

Premiera:
22.03.2024
Czas trwania:
1 godz. 10 min.
Liczba przerw:
bez przerw
Ważne informacje:
W spektaklu wykorzystywana jest lampa błyskowa. Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

Materiały edukacyjne dla grup szkolnych:

Opis

Spektakl muzyczny „Charków! Charków!” to prapremierowa realizacja sztuki Serhija Żadana, w przekładzie Adama Pomorskiego. Tekst powstał na zamówienie Teatru Polskiego w Warszawie.

Spektakl w musicalowej formie, opowiada historię inspirowaną losami awangardowego teatru Berezil i jego twórcy – reżysera-reformatora Łesia Kurbasa, który działał w Charkowie w latach 1925-1933. Opowiada dzieje konfliktów pomiędzy miastem i teatrem, dyrektorem teatru i reżyserem, reżyserem i widzami, reżyserem i aktorami… Losy Kurbasa stają się metaforą losów każdego twórcy – a może każdego z nas – „Everymana” walczącego o ideały.

Po ukraińsku słowo „berezil” oznacza marzec. Kurbas wybrał taką nazwę dla swego teatru zainspirowany wierszem norweskiego pisarza, laureata literackiej Nagrody Nobla – Bjørnstjerne’a Bjørnsona, zaczynającym się od słów: „Wybieram marzec, bo jest on buntem, z którego narodzi się lato”. Teatr Berezil zrodził się z buntu.

Charków to miasto o bogatej historii i kulturze. Kolebka ukraińskiej awangardy. W latach 20. mieszkali i tworzyli tam wybitni twórcy – nie tylko literaci, ale także malarze, rzeźbiarze, filmowcy – nazwani „Rozstrzelanym odrodzeniem” lub „Rozstrzelanym pokoleniem”. Większość z nich straciła życie podczas stalinowskiej czystki w latach 30., a ich nieprawomyślna, zdaniem sowieckiej władzy, twórczość przez kolejne dekady była wymazana z oficjalnej historii ukraińskiej kultury.

Ołeksandr Zenon Kurbas był ukraińskim aktorem i reżyserem. W 1922 roku założył filozoficzno-polityczny teatr Berezil – poszukujący nowych form wyrazu dla ukraińskiego dramatu. W 1933 roku został aresztowany. Rok później, w fikcyjnym procesie, skazano go na pięć lat łagru za udział w rzekomej ukraińskiej organizacji terrorystycznej. W listopadzie 1937 roku Łeś Kurbas zginął w masowej egzekucji, wraz z kilkudziesięcioma innymi ukraińskimi twórcami i działaczami społecznymi, w lasach Sandarmoch w Karelii. Wraz zbiorowych grobach leżą tam ofiary „wielkiego terroru” z lat 1937–1938. Może ich być nawet 10 000.

Partnerem spektaklu jest Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego.

Teatr Polski w Warszawie, realizując spektakl „Charków! Charków!”, otrzymał wsparcie udzielone w ramach funduszu Creators for Ukraine zarządzanego przez CISAC we współpracy z ZAiKS-em.

Twórcy

Autor:
Serhij Żadan
Reżyseria:
Svitlana Oleshko
Przekład:
Adam Pomorski
Scenografia i kostiumy:
Katarzyna Zawistowska
Muzyka:
Noam Zylberberg
Choreografia:
Zespół pod kierownictwem Marii Lozovej
Światło:
Paweł Śmiałek
Realizacja dźwięku, mix i mastering:
Mateusz Boruszczak
Realizacja nagrań filmowych:
Piotr Kułakowski Fast Frame
Charakteryzacja do nagrań filmowych:
Olena Homutetska
Korepetycje wokalne:
Katarzyna Winiarska
Inspicjent/ Asystent reżysera:
Mateusz Mateusz
Producentka wykonawcza:
Magdalena Mróz

Obsada

Aktorka, Sekretarka, Klapserka, Ludzie na dworcu, Ludzie z miotłami:
Dorota Bzdyla Dorota Bzdyla
Aktor pierwszy, Szef działu promocji, Ludzie na dworcu, Ludzie z miotłami:
Jakub Kordas Jakub Kordas
Aktor drugi, Księgowy, Ludzie na dworcu, Ludzie z miotłami:
Michał Kurek Michał Kurek
Reżyser, Korespondent:
Modest Ruciński Modest Ruciński
W projekcjach wystąpili:
Dyrektor Teatru: Andrzej Seweryn, Reżyser: Modest Ruciński, Ludzie w czerni: Dorota Bzdyla, Bernadetta Statkiewicz, Jakub Kordas, Michał Kurek
W nagraniach muzycznych udział wzięli:
Noam Zylberberg – fortepian, Michał Robak – klarnet / saksofon, Olga Owczynnikow – skrzypce, Daniel Gutt – kontrabas, Krzysztof Szmańda – perkusja.

Multimedia

Recenzje

  • „Musicalowa fantasmagoria...”


    (...) widzowie lepiej zaznajomieni z pismami Kurbasa na pewno docenią reżyserskie mrugnięcia okiem czy nawiązania do jego filozofii teatru ciszy, metodyki pracy z aktorami czy fascynacji estetyką filmową. Ale w ostatecznym rozrachunku jest to przede wszystkim uniwersalna opowieść o artyście, który walczył z systemem i przyzwyczajeniami mieszczańskiej publiczności. Modest Ruciński okazuje się być wręcz stworzony do tej roli. Nie tylko prezentuje bardzo dobry poziom wokalny i taneczny, ale przede wszystkim z łatwością oddaje swoją mimiką całą gamę emocji, jakich doświadcza jego bohater – od ekscytacji, po złość czy wreszcie rozczarowanie i rezygnację. Partnerują mu Dorota Bzdyla, Jakub Kordas i Michał Kurek, wcielający się głównie w role aktorów zespołu teatralnego powierzonego pieczy Reżysera, ale także w pomniejsze role obsługi technicznej teatru. Każdy z nich wnosi na scenę trochę inną energię, dzięki czemu jako zespół tworzą bardzo intrygujący zbiór charakterów. Niewątpliwie wysoki poziom gry aktorskiej jest jednym z mocniejszych elementów spektaklu. Podobnie zresztą jak intrygująca muzyka autorstwa Noama Zylberberga, która buduje oryginalny klimat dzięki wykorzystaniu w dość nowoczesnych aranżacjach m.in. klarnetu, skrzypiec i saksofonu.

    Aleksandra Wach

    Teatrologia.info

    04.04.2024

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Spektakl ma formę musicalu”


    Spektakl ma formę musicalu, znakomitą muzykę stworzył doń Noam Zylberberg, mamy na scenie band grający muzykę na żywo, mamy i aktorów Teatru Polskiego, zaskakujących swoimi talentami wokalnymi. Obok Modesta Rucińskiego (Kurbas) grają Dorota Bzdyla, Jakub Kordas i Michał Kurek, którzy wcielając się w wiele ról, muszą co chwilę „zmieniać skórę”. Także dlatego na tej niewielkiej scenie tak wiele się przez tę godzinę dzieje, i - także dlatego ten spektakl tak dobrze się ogląda.

    Rafał Turowski

    Blog autorski rafalturow.ski

    27.03.2024

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Teatr ciszy”


    Aktorzy do perfekcji opanowali ruch sceniczny. Wszyscy wspaniale tańczyli, co ułatwiała im piękna muzyka w wykonaniu zespołu pod kierownictwem Noama Zylberberga. (...) „Charków! Charków!” pełni podwójną rolę: przedstawia niezwykłą historię, a jednocześnie ukazuje wielkie możliwości techniczne współczesnego teatru. Zatem zachęcam do obejrzenia tego teatru w Teatrze.

    Roman Soroczyński

    Warszawa.pl

    27.03.2024

    Przejdź do pełnej recenzji
1/1

    Ceny biletów

    Scena Kameralna

    I STREFA
    Normalny 60 zł
    Ulgowy 53 zł
    II STREFA
    Normalny 50 zł
    Ulgowy 43 zł

    Dodatkowe informacje

    - Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są w kasie biletowej na 30 minut przed spektaklem. Prosimy o płatność gotówką.
    - Bilety ulgowe przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym „Zasłużony dla Kultury Polskiej", za okazaniem legitymacji.
    - Ceny biletów w sprzedaży online zawierają opłatę manipulacyjną.

    Aby dowiedzieć się więcej na temat zniżek i ofert promocyjnych przejdź do podstrony „Informacje o biletach” lub „Oferty specjalne”.

    Może Cię również zainteresować


    1/1