Repertuar
Dostępność

August Strindberg

Panna Julie

reż. Anna Skuratowicz

Najważniejsze informacje na temat spektaklu

Premiera:
19.09.2024
Czas trwania:
1 godz. 20 min.
Liczba przerw:
bez przerw
Odbiorcy:
Spektakl dla osób powyżej 16 roku życia.
Ważne informacje:
Wrażliwe treści w spektaklu - wulgarny język, przemoc, krew, motyw martwego zwierzęcia.

Materiały edukacyjne dla grup szkolnych:

Opis

„Panna Julia” – w przekładzie Mariusza Kalinowskiego. „Panna Julie” – to jeden z najsłynniejszych dramatów Augusta Strindberga. Napisany pod koniec XIX wieku, był manifestem naturalizmu i w jego duchu pokazywał człowieka jako skomplikowaną istotę, na którą wpływ ma umysłowość, duchowość, ale w równym stopniu też cielesność. Strindberga interesował człowiek z krwi i kości, ulegający słabościom i popędom, uwikłany w skomplikowane relacje z bliskimi.

Akcja dramatu „Panna Julie” dzieje się w ciągu kilku godzin, od zmierzchu do świtu, w noc świętojańską. Letnie przesilenie to czas, kiedy natura budzi się z zimowego snu, jest u szczytu swych sił i bierze we władanie człowieka. Atmosfera gorącej czerwcowej nocy popycha bohaterów do przekraczania granic, które wyznaczają im surowe normy społeczne. Do głosu dochodzą pragnienia, uśpione potrzeby biorą górę nad rozumem.

Panna Julie – młoda hrabianka uwikłana we własne lęki i niepokoje, prowadzi niebezpieczną erotyczną grę, w którą wciąga służącego Jeana. Romans ma być dla niej próbą ukojenia nienazwanej tęsknoty, którą coraz boleśniej odczuwa.

Za czym tęskni? Czego naprawdę pragnie? Co znajdzie przekroczywszy granicę, której nie wolno jej było naruszyć?

U Strindberga pod powierzchnią słów kryją się myśli, które krzyczą głośniej niż słowa.

Prawa autorskie Tłumacza sztuki „Panna Julie” reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru „ADiT”.

Partner spektaklu

Twórcy

Autor:
August Strindberg
Reżyseria:
Anna Skuratowicz
Przekład:
Mariusz Kalinowski
Scenografia:
Aleksandra Reda
Kostiumy:
Alicja Skurzyńska
Projekcje:
Anna Flaka
Muzyka:
Mateusz Boruszczak
Światło:
Paweł Śmiałek
Układ tańca:
Jakub Kordas
Inspicjent/ Asystent reżysera:
Mateusz Karoń
Producentka wykonawcza:
Justyna Kowalska

Obsada

Multimedia

Recenzje

  • „Midsommar”


    Spektakl Anny Skuratowicz jest nadzwyczaj wiernym autorowi odczytaniem dramatu. Zgodność dotyczy zarówno warstwy scenograficznej (zaprojektowanej z drobiazgową starannością przez Aleksandrę Redę), jak i dramaturgicznych zabiegów, których celem nie jest uwspółcześnienie historii przedstawionej przez Strindberga, lecz ukazanie tych jej aspektów, które można uznać za uniwersalne. W kameralnej, niemal niezmiennej przestrzeni gry na plan pierwszy wysuwają się więc psychologicznie umotywowane działania postaci, ale też kontekst fizjologiczny - popędy i pragnienia ciała (Midsommar staje się jedynie pretekstem do ich ujawnienia). Erotyczna gra Julie i Jeana to w istocie teatr gestów, spojrzeń, dyskretnych dotyków, a ostatecznie odrzucenie liberii i gorsetu krępujących ciało klasowymi nakazami. W przypadku Julie gorset staje się szerszym symbolem zniewolenia - może trochę zbyt oczywistym i nadmiernie eksponowanym na scenie - jednak odsyłającym do życia w świecie kulturowych fantazmatów, które stawiają jednostkę w pułapce.

    Magdalena Figzał-Janikowska

    „Teatr” nr 1/2025

    04.02.2025

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Okiem Widza: Panna Julie”


    Spektakl Teatru Polskiego w Warszawie wyreżyserowany przez Annę Skuratowicz, to solidny, tradycyjny, wierny autorowi – Augustowi Strindbergowi – teatr. I wspaniale! Dzięki temu treść jest jasna, myśl przejrzysta, a wymowa zrozumiała. I przy tym jakże artystycznie subtelnie, harmonijnie w sposób naturalny wypracowana. Przedstawienie urzeka swą dynamiką, adekwatną grą aktorską, plastyczną urodą, mocnym muzycznym akcentem. Łączy wszystko, co w ogóle w sztuce najlepsze, by przekazać ponadczasową wiedzę o człowieku ubezwłasnowolnionym kontekstem w jakim mu przyszło żyć – zdeterminowanie przez status społeczny, formatujące jego mentalność, osobowość, psychikę wychowanie oraz płeć.

    Ewa Bąk

    Blog Okiem Widza

    19.10.2024

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Mistyczna i przyziemna...”


    Panna Julie to sztuka, którą najlepiej oddają dwa sprzeczne słowa: mistyczna i przyziemna. To rzecz, która na dłużej zostaje w głowie, chociaż do końca nie wiemy dla czego. W końcu to ciekawie przedstawione zderzenie różnych światów w dość niesprzyjających okolicznościach. Najważniejsze jednak, ze wszystko się tu zgadza: dekoracje, aktorzy, długość, gra świateł – moim zdaniem jedna z większych perełek aktualnego sezonu. (...) Jeśli szukacie czegoś, co zaciekawi Was bez reszty – Panna Julie jest dla Was.

    Piotrek Gniewkowski

    Niekulturalny.com

    27.09.2024

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Panna Julie w Teatrze Polskim w Warszawie”


    Przez znaczną część przedstawienia osobą dominującą wydaje się Julie, mająca władzę nad służącym. Jej zachowanie widz odbiera jako osaczanie Jeana. Jest to wyśmienicie grane przez urodziwą Irminę Liszkowską. Jej uroda wzmacnia jeszcze te sceny. Po kulminacyjnym punkcie spektaklu Jean odkrywa swoją prawdziwą twarz. Jest cynicznie pragmatyczny, wyrachowany, liczy się dla niego tylko jego dalekosiężny cel. To, że zranił uczucia Krystyny spływa po nim jak woda po kaczce. Zresztą w ich wzajemnych relacjach to on był tym ważniejszym, narzucającym swoją wolę. „Panna Julie" w warszawskim Polskim to nieczęsto obecnie spotykany na polskich scenach spektakl psychologiczny. I co więcej, bardzo dobry!

    Alina Ert-Eberdt

    Segregator Aliny

    27.09.2024

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Bardzo klasyczna interpretacja...”


    Na pierwszym planie jest tu jedyna męska postać, z powodzeniem, a nawet swego rodzaju beztroską, lawirująca między dwiema kobietami - ten patriarchalny przywilej znakomicie odgrywa Jakub Kordas. Irmina Liszkowska w tytułowej roli nader przekonująco przechodzi od uwodzenia do upokorzenia, a Katarzyna Lis z czułością i subtelnością pokazuje kobietę całkowicie pokonaną przez społeczny konwenans. Uwagę zwraca rozbudowana scenografia, a zwłaszcza wszechobecne niebieskie kwiaty.

    Przemek Gulda

    Instagram/guldapoleca

    20.09.2024

    Przejdź do pełnej recenzji
1/1

    Ceny biletów

    Scena Kameralna

    I STREFA
    Normalny 80 zł
    Ulgowy 65 zł
    II STREFA
    Normalny 60 zł
    Ulgowy 45 zł

    Dodatkowe informacje

    - Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są w kasie Teatru na 30 minut przed spektaklem. Prosimy o płatność gotówką.
    - Bilety ulgowe przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym „Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
    - Ceny biletów w sprzedaży online zawierają opłatę manipulacyjną.

    Aby dowiedzieć się więcej na temat zniżek i ofert promocyjnych przejdź do podstrony „Informacje o biletach” lub „Oferty specjalne”.

    Może Cię również zainteresować


    1/1