Repertuar
Dostępność
Plakat spektaklu 'Rękopis znaleziony w Saragossie' w Teatrze Polskim w Warszawie.

Jan Potocki

Rękopis znaleziony w Saragossie. Dziedzictwo Gomelezów

reż. Grzegorz Jarzyna

Najważniejsze informacje na temat spektaklu

Premiera:
26.09.2025
Czas trwania:
3 godz. 30 min.
Liczba przerw:
1 przerwa
Odbiorcy:
Spektakl przeznaczony dla widzów od 16. roku życia, zawiera sceny zażywania środków odurzających, sceny intymne, sceny nagości oraz sceny przemocy.
Ważne informacje:
W spektaklu używane są światła stroboskopowe i sztuczny dym.

Opis

Alex, młody mieszkaniec współczesnej metropolii, otrzymuje zaproszenie do tajemniczej gry, która przenosi go do XVIII-wiecznej Hiszpanii. Wplątany w labirynt inscenizacji, nadprzyrodzonych zjawisk i kabalistycznych rytuałów, odkrywa, że stał się kandydatem do przejęcia przywództwa w tajnym bractwie Gomelezów, które od wieków wpływa na losy świata. Musi zdecydować czy odrzucić dziedzictwo Gomelezów, czy stać się częścią ich systemu.

Spektakl „Rękopis znaleziony w Saragossie. Dziedzictwo Gomelezów” w reżyserii Grzegorza Jarzyny inspirowany jest XIX-wiecznym arcydziełem Jana Potockiego, które łączy oświeceniową wizję świata z przygodami Alfonso van Wordena, młodego oficera gwardii walońskiej, przemierzającego owiane złą sławą hiszpańskie góry Sierra Morena. To gra o władzę, wiarę i tożsamość, w której stawką jest przyszłość ludzkości.

Wejdź do gry. Przekrocz granice czasu. Odkryj dziedzictwo Gomelezów.

Grzegorz Jarzyna: Jako społeczeństwo historycznie nie doświadczyliśmy oświeceniowego zwrotu. W XIX wieku wpadliśmy w pułapkę romantycznego mesjanizmu, w którego konsekwencje są odczuwalne po dziś. Podobnie jak ludzie oświecenia, odrzuciliśmy religię na rzecz rozumu, coraz bardziej jednak odczuwamy metafizyczną pustkę. Sięgamy po tarota, horoskopy, wschodnią medytację, aby ją zapełnić. W ślad za rozwojem technologicznym nie idzie rozwój duchowy człowieka. Im bardziej rozwija się współczesna nauka i technologia, tym silniejsza staje się potrzeba poszukiwań duchowych. Nasz spektakl będzie inicjacyjną opowieścią o drodze młodego bohatera do samopoznania.

Twórcy

Autor:
Jan Potocki
Reżyseria:
Grzegorz Jarzyna
Przekład:
Anna Wasilewska
Scenariusz:
Grzegorz Jarzyna
Scenariusz i dramaturgia:
Roman Pawłowski-Felberg
Scenografia:
AAFGJAP
Kostiumy i charakteryzacja:
Anna Axer-Fijałkowska
Muzyka i sound design:
Karol Nepelski
Reżyseria światła:
Aleksandr Prowaliński
Projekcje:
Zbigniew Bzymek
Choreografia:
Piotr Mateusz Wach
Efekty pirotechniczne:
Tomasz Pałasz
Koordynacja scen intymnych:
Intimacy Duo
Konsultacja w zakresie wątków z kultury żydowskiej:
Piotr Kowalik
Asystentka reżysera:
Paulina Staniaszek
Asystenci reżysera:
Mateusz Karoń, Piotr Mateusz Wach
Asystent kolektywu scenograficznego:
Nikodem Słomczyński
Asystent kompozytora:
Michał Smajdor
Asystentka twórcy projekcji:
Marta Sundmann
Inspicjent:
Mateusz Karoń
Suflerka:
Iwona Mierzwa
Producentka wykonawcza:
Magdalena Mróz

Obsada

ALEX, ALFONSO VAN WORDEN, ADAM, AVRAHAM, NOAH:
Wojciech Siwek Wojciech Siwek
GOMELEZ, MISTRZ GRY, PUSTELNIK, INKWIZYTOR:
Andrzej Seweryn Andrzej Seweryn
EMI, EMINA, DEMON EMINY, CELIA, AMINA (GITANO):
Katarzyna Lis Katarzyna Lis
AKEBER, REBEKA, MŁODA KABALISTKA, EWA, NAMMAH, SARA:
Hanna Skarga Hanna Skarga
ZIBI, ZIBELDA, DEMON ZIBELDY, ZORILLA, SELENA (GITANO):
Irmina Liszkowska Irmina Liszkowska
QUEZ, GEOMETRA VELASQUEZ, STRAŻNIK INKWIZYCJI 1, BRACTWO POGRZEBOWE 1, POSŁANIEC INEZ:
Sławomir Grzymkowski Sławomir Grzymkowski
HAS, HERVAS, BEZBOŻNIK, POSŁANIEC KRÓLA, JEZUS, AZTEK, BRACTWO POGRZEBOWE 2:
Ignacy Liss Ignacy Liss
HAS, HERVAS, BEZBOŻNIK, POSŁANIEC KRÓLA, JEZUS, AZTEK, BRACTWO POGRZEBOWE 2:
Kuba Dyniewicz Kuba Dyniewicz
ARO, SŁUŻĄCA ARABSKA, KAT INKWIZYCJI, AVADORO, DON BELIAL DE GEHENNA, DIABEŁ:
Modest Ruciński Modest Ruciński
CITO, CICIO ZOTO, STRAŻNIK INKWIZYCJI 2, KASTOR, BRACTWO POGRZEBOWE 3, DON CRISTOBAL, KSIĄDZ:
Jakub Kordas Jakub Kordas
MOTO, MOMO ZOTO, MNICH 2, POLLUKS, ANIOŁ STRÓŻ, BRACTWO POGRZEBOWE 4, WIKARY:
Michał Kurek Michał Kurek
ADEZU, KABALISTKA UZEDA, KRÓLOWA MONTEZUMA:
Danuta Stenka Danuta Stenka
ADEZU, KABALISTKA UZEDA, KRÓLOWA MONTEZUMA:
Dorota Landowska Dorota Landowska
ZENI, INEZ SANTAREZ:
Katarzyna Strączek Katarzyna Strączek
NUMAM, MAJMON, OJCIEC HERVASA, MNICH 3 - SKRYBA, GITANO:
Henryk Niebudek Henryk Niebudek
STATYŚCI:
Paweł Bakun, Szymon Lewandowski, Marcin Różycki, Daniel Śmigielski, Wojciech Zygmunt

W obsadzie najbliższych spektakli

28-30 listopada: Dorota Landowska, Kuba Dyniewicz
16-18 grudnia: Danuta Stenka

Multimedia

Recenzje

  • „Rękopisy nie płoną?”


    Jarzynie udało się coś rzadkiego: połączyć olśniewające widowisko wykorzystujące i nowoczesne środki wideo, i te charakterystyczne dla dawnego teatru (efekt deus ex machina, dzięki któremu pojawia się Anioł Stróż) z wartką narracją i komentarzem filozoficznym. Jądrem całości jest konfrontacja między racjonalnością a mistyką i magią, tląca się nadzieja, że świat można poznać i objaśnić jego reguły. Przedstawienie trwające niemal cztery godziny wciąga, intryguje i zaskakuje nie tylko formą, ale i treścią. Co więcej, błyszczy paradą aktorskich kreacji, by wspomnieć jedynie monolog córki Montezumy w mistrzowskim wykonaniu Danuty Stenki czy postać głównego manipulatora, której Andrzej Seweryn nadaje wieloznaczne odcienie.

    Tomasz Miłkowski

    „Przegląd” nr 43/2025

    20.10.2025

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Rękopis ocalony w sieci”


    Przedstawienie jest wycyzelowane aktorsko, nie ma w nim słabych punktów, ale szczególną uwagę należy zwrócić na Wojciecha Siwka w roli Alexa/Alfonso. Aktor konsekwentnie buduje postać dojrzewającą do właściwej dlań roli, przekraczającą ograniczenia, wychodzącą z ciasnawych gorsetów, dorastającą do poziomu świadomej jednostki. Znakomity jest Andrzej Seweryn jako mroczny mistrz intrygi, czy to w kostiumie Gomeleza, czy Inkwizytora. Wystudiowaną pewność siebie wypiera zeń w kluczowym momencie dojmujący strach przed porażką, końcem wielopokoleniowego projektu, kolapsem imperium, jakże niechcianą zmianą, przed którą zresztą lęk czuje niemal każdy. Magnetyzująca jest Danuta Stenka – kabalistka mimo woli, tajemnicza tarocistka, antycypująca alternacje przyszłości w sekwencji scen układania kart od Głupca poprzez Cesarza aż do Wybrańca, konstytuując niejako metafizyczną oś narracji. Świetnie gra Modest Ruciński, jakże mefistofeliczny, jako Kat, Don Belial de Gehenna oraz przede wszystkim w, nomen omen, roli Diabła.

    Tomasz Mlącki

    Dziennik Teatralny

    11.10.2025

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Danuta Stenka i Andrzej Seweryn błyszczą na scenie!”


    Stenka to duchowa przewodniczka, uosobienie mądrości podszytej zwątpieniem. W głosie aktorki wybrzmiewa doświadczenie kogoś, kto zna granice poznania, lecz nie przestaje ich badać; kto mierzy się z pytaniem, czy tradycja to odkupienie czy ucisk. Każde jej słowo, nawet wypowiedziane półgłosem, nabiera wielkiego znaczenia. Jest kimś, kto wie więcej, ale nie zdradza wszystkiego. Seweryn to autorytet i mistrz gry. Jego postać jest jak niewzruszona skała – wystarczy obecność pełna siły i spokoju. Tworzy figurę władzy, która niesie na sobie ciężar tradycji, odpowiedzialności, objawienia i ofiary. Seweryn nie potrzebuje patosu - jego ruch jest zdyscyplinowany, głos wymodulowany - obecny bardziej przez milczenie niż przez demonstracyjne gesty. (...) to spektakl, który oddycha metafizyką, ale nie traci kontaktu z rzeczywistością. Piękna i wielowarstwowa przypowieść o tym, co tracimy, gdy odrzucamy tożsamość, prawdę i duchowość na rzecz chłodnej kalkulacji.

    Marcin Wojciechowski

    Och Kultura

    09.10.2025

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Gomelezański Matrix”


    Każda scena jest pieczołowicie, wręcz malarsko zakomponowana, pełna kunsztownie wykonanych rekwizytów, dekoracji i kostiumów, do czego Teatr Polski zdążył już przyzwyczaić. Więzienie inkwizycji, czy karczma Venta Quemada odwzorowane są prosto i ze smakiem, stroje nawiązują do epoki, a niekiedy żywcem przeniesione są z wróżebnych kart, jak choćby demoniczny Don Belial de Gehenna Modesta Rucińskiego. Podstawę scenografii Anny Axer-Fijałkowskiej stanowią cztery monumentalne ruchome ściany, których zmienny układ buduje przestrzeń i pozostawia miejsce wyobraźni widza. Tło stanowi olbrzymi ekran, na którym wyświetlane są projekcje autorstwa Zbigniewa Bzymka: przypominające komputerowe gry przygodowe FPP widoki gór Sierra Morena, olbrzymie animacje postaci z kart tarota i wszędobylskie cyfr (...).

    Marek Zajdler

    Nasz Teatr

    06.10.2025

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Opowiadam, więc jestem”


    Aktorzy grają znakomicie (...). Lekkością gry i jednoczesną głębią tworzonych naprędce postaci (w zależności od potrzeb gry), czaruje nas Andrzej Seweryn: czy to jako Gomelez, czy inkwizytor, czy jako pustelnik, dowodząc, że nie ma dla niego żadnych aktorskich granic. Widać też, że świetnie się tymi swoimi bohaterami bawi, że wspomnę tylko kwestię czerwonych butów pustelnika. Znakomita jest Katarzyna Strączek jako Inez, zachwyca Modest Ruciński przede wszystkim w roli Avadoro. Cały zespół aktorski jest zresztą niczym postaci przedstawione na kartach tarota: bez nich nie ma przeszłości, teraźniejszości ani przyszłości – świat jest niekompletny, nie ma iluzji, nie ma pięknych obrazów, nie ma wreszcie opowieści.

    Tomasz Domagała

    Blog DOMAGAŁAsięKULTURY

    09.10.2025

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Superprodukcja Jarzyny z Sewerynem i Stenką”


    Jarzyna z dramaturgiem Romanem Pawłowskim-Felbergiem podkreślają umowność scenicznego świata, jego „symulacyjny" charakter – są więc pojawiające się jakby znikąd, zjeżdżające z góry rekwizyty – chociażby szpada burbońskiego gwardzisty. (...) Umożliwia to również zmieniająca się wciąż, umowna, ale zarazem spektakularna scenografia, podpisana przez kolektyw „AAFGJAP". Razem z projekcjami Zbigniewa Bzymka dynamiczna, ciągle zmieniająca się w rytm zapętlonych ruchów sceny obrotowej, scenografia tworzy gęsty, nakreślony z rozmachem sceniczny świat, który chce się oglądać.

    Witold Mrozek

    Gazeta Wyborcza

    02.10.2025

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Spektakl o wielkich ambicjach i potężnym rozmachu...”


    Spektakl o wielkich ambicjach i potężnym rozmachu, inscenizacyjnym i intelektualnym. Szkatułkowa struktura powieści pozwala dodawać kolejne warstwy: najważniejszy jest wątek gry, oceniającej przydatność kandydata do sukcesji. Obok siebie są tu sceny rodem z korporacji i... z rajskiego ogrodu. Do tego, żeby dobrze razem działały, skutecznie przyczynia się bardzo rozbuchana, elastyczna znaczeniowo scenografia.

    Przemek Gulda

    guldapoleca

    01.10.2025

    Przejdź do pełnej recenzji
  • „Rękopis w pięknej oprawie”


    To, co wykreowali na scenie Polskiego Twórcy scenografii (AAFGJAP), gry świateł (Aleksandr Prowaliński), muzyki (Karol Nepelski) a przede wszystkim fantastycznych projekcji video (Zbigniew Bzymek) - jest klasy najwyższej. A gdy do tego pojawiają się postaci mistyczne w kostiumach autorstwa Anny Axer-Fijałkowskiej, można siedzieć jak zaczarowany i klapać żuchwą ze zdumienia. Widowisko jest po prostu magicznym dziełem i moim zdaniem będzie o nim co najmniej wzmianka w annałach polskiego teatru. Obrotowa scena, ruchome dekoracje - tu ukłon w stronę znakomitej Ekipy obsługi sceny - arcydzieło. No i opuszczające się z rampy nad głowami aktorów rekwizyty. Nie mogę i nie chcę absolutnie pominąć efektów pirotechnicznych, które stworzył Tomasz Pałasz. Płonące i znikające w powietrzu kartki rękopisu to najlepszy ich przykład. (...) Świetny, monumentalny, dający do myślenia - taki jest „Rękopis znaleziony w Saragossie. Dziedzictwo Gomelezów” w reżyserii Grzegorza Jarzyny na scenie warszawskiego Teatru Polskiego.

    Jacek Mroczek

    Blog Teatr Varia

    30.09.2025

    Przejdź do pełnej recenzji
1/1

    Ceny biletów

    Duża Scena

    I STREFA
    Normalny 120 zł
    Ulgowy 95 zł
    II STREFA
    Normalny 100 zł
    Ulgowy 75 zł
    III STREFA
    Normalny 80 zł
    Ulgowy 55 zł

    Dodatkowe informacje

    - Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są w kasie Teatru na 30 minut przed spektaklem.
    - Bilety ulgowe przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym „Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
    - Ceny biletów w sprzedaży online zawierają opłatę manipulacyjną.

    Aby dowiedzieć się więcej na temat zniżek i ofert promocyjnych przejdź do podstrony „Informacje o biletach” lub „Oferty specjalne”.