Premiera: 03.03.2023, czas trwania: 1 godzina (bez przerwy) Scena Kameralna
Autor: | Kornel Makuszyński, Marian Walentynowicz |
Adaptacja: | Maksymilian Rogacki |
Reżyseria: | Maksymilian Rogacki |
Scenografia i kostiumy: | Diana Marszałek |
Światło: | Paweł Śmiałek |
Muzyka: | Dominik Strycharski |
Efekty pirotechniczne: | Tomasz Pałasz |
Inspicjent/ Asystent reżysera: | Mateusz Karoń |
Sufler: | Małgorzata Ziemak |
Producentka wykonawcza: | Magda Raczyńska |
Premiera: 03.03.2023, czas trwania: 1 godzina (bez przerwy) Scena Kameralna
Niestrudzony. Nieustępliwy. Uparty. Koziołek Matołek. Zapraszamy na pełną niezwykłych perypetii, niebezpieczeństw oraz nieoczekiwanych zwrotów akcji, historię dzielnego warszawskiego podróżnika, który gotów jest przemierzyć morza i oceany, gorące piaski afrykańskiej pustyni, zakamarki azjatyckich miast i amerykańskie bezdroża, by dotrzeć do mitycznego Pacanowa.
Odnalezieni w zakamarkach Teatru Polskiego zapomniani wędrowni kuglarze, zabiorą Was na wyprawę przez wszystkie kontynenty, by pomimo czyhających na każdym kroku zagrożeń, odnaleźć odpowiedź na pytanie o sens życiowej, a także artystycznej, wędrówki.
Poetycka opowieść Kornela Makuszyńskiego o naiwnym szczęściarzu, zilustrowana przez Mariana Walentynowicza, uchodzi od lat nie tylko za klasykę polskiej literatury dla dzieci, lecz także jest uważana za zjawisko prekursorskie w dziejach polskiego komiksu.
Spektakl kierowany do młodych widzów od 5 lat.
Uprzedzamy, że w spektaklu użyte są intensywne efekty świetlne.
Spektakl nagrodzony na 48. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych w ramach IX Konkursu "Klasyka Żywa”. Nagrody dla: zespołu aktorskiego za błyskotliwe i pełne pasji aktorstwo w spektaklu oraz scenografki Diany Marszałek za pobudzającą wyobraźnię i dowcipną formę plastyczną scenografii i kostiumów!
Spektakl brał udział w IX Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.
Pokazy spektakli wyjazdowych na terenie Mazowsza w ramach Jubileuszu 25-lecia Samorządu Województwa Mazowieckiego zrealizowane zostały przy wsparciu Samorządu Województwa Mazowieckiego.
***
Materiały edukacyjne dla grup szkolnych:
Scenariusze lekcji
Zbiór materiałów dydaktycznych przygotowanych przez ekspertów w oparciu o podstawę programową i repertuar Teatru Polskiego do wykorzystania podczas lekcji.
Kliknij i sprawdź scenariusze lekcji
Warsztaty teatralne po spektaklu
Warsztaty dla osób w wieku 7 - 9 lat odbywają się po spektaklach i trwają od 45 do 70 minut. Są realizowane w grupach do 30 osób.
Kliknij i zapisz grupę na warsztat.
SCENA KAMERALNA | |
CENY | N 58 zł, U 48 zł |
- Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są na 30 minut przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- Ceny biletów w sprzedaży on-line zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo na podstronie Oferty specjalne.
Spektakl jest pełen uroku, oparty na umowności i symbolice, które objawiają się za sprawą prostych środków wyrazu. Dekoracje autorstwa Diany Marszałek, mimo iż utrzymane w stosunkowo przytłumionych, jakby zakurzonych barwach, mają w sobie wiele z baśniowości. Udało się stworzyć wrażenie obcowania z czymś, co określiłabym mianem „retro cyrku” rodem z przełomu XIX i XX wieku, czerpiącego jednak silne inspiracje z włoskiego teatru popularnego.
W dużej mierze to właśnie na tej estetyce, objawiającej się zarówno w elementach scenografii jak i rekwizytach, opiera się sceniczna narracja. Całość obfituje w przebieranki, a bohaterowie i miejsca zmieniają się na oczach widzów za sprawą zmyślnych trików.
(...) Opowieść się nie nuży, akcja jest wartka i żwawa, dzięki czemu przez godzinę trwania spektaklu udaje się skupić uwagę i zainteresowanie dzieci.
CAŁY TEKST RECENZJI: www.e-teatr.pl
Twórcom tego uroczego spektaklu udało się osiągnąć idealny balans między umownością a dosłownością. (...) Oglądamy piękny, mądry, brawurowo zagrany i okropnie śmieszny spektakl o… niesłychanie ważnych sprawach, o tym na przykład, że desperacko szukane miejsce na świecie może być tuż koło nas, o tym – że wytęskniony Pacanów - czymkolwiek i gdziekolwiek jest - może ździebko rozczarowywać, o tym wreszcie – że warto jednak tego Pacanowa szukać, bo w szukaniu – nie zaś znalezieniu – cały sens tego wszystkiego jest ukryty.
CAŁY TEKST RECENZJI: www.rafalturow.ski
Urzekła mnie scenografia Diany Marszałek – dowód na istnienie teatralnej wyobraźni, działającej na zasadzie umowności, symbolu i zabawy. Jednym z najpiękniejszych rekwizytów była skromna walizka z namalowanym po jednej stronie słońcem, a po drugiej księżycem – kiedy aktor robił pełen obrót, unosząc walizkę nad głową, mijał dzień i noc.
(...) Przedstawienie Teatru Polskiego w Warszawie jest po prostu pierwszorzędne, wymarzone na teatralną inicjację. Jego dynamika i forma odpowiadają rytuałowi dziecięcej zabawy, w której wszystko zmienia się błyskawicznie i nie obowiązuje zasada prawdopodobieństwa. Obok bogactwa barw i dźwięków (tworzonych na żywo!), dzieci radują się dzięki piosenkom, żartom oraz efektom zaskoczenia – wybuchów i konfetti nigdy dość! W tej oprawie nauka, że droga do celu może być ważniejsza niż tak zwany sukces, wchodzi do głowy o wiele prędzej niż chińskie abecadło!
CAŁY TEKST RECENZJI: www.zteatru.pl
To pełen uroku spektakl. Rozbrykany Koziołek Matołek porywa widzów na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego za sprawą trupy wędrownych aktorów, którzy przybywają ze swoimi walizami i majdanem, aby niczym czarodzieje przedstawić wędrówki Matołka (Eliza Borowska) po świecie. Wspaniałe instrumentarium dla aktorów stanowi pomysłowa scenografia, bajecznie kolorowe kostiumy i rekwizyty.
Wszyscy aktorzy mają tu okazję do solówek. Przewodzi im jako zapowiadacz Dominik Łoś, fenomenalny w scenie konkursu zjadania trawy jako pokonany Indianin. Reżyser Maksymilian Rogacki dwoi i troi się na scenie, także na szczudłach, a pozostali członkowie trupy nie ustają skupiać na sobie uwagi w licznych przebierankach i błyskotliwych dialogach. Wszystko to podporządkowane wyobraźni dziecka, które uwielbia grać rozmaite role, wciąż je zmieniać, porzucać i niemal zatracać się w zabawie. Najmłodsi widzowie przeżywają spotkanie z sympatycznym, uroczo pobekującym Matołkiem, kibicują mu, pomagają i nagradzają rzęsistymi oklaskami. Idealny spektakl nie tylko dla nich, ale i dla rodziców i dziadków, którzy też będą mieli niejeden powód do beztroskiego uśmiechu.
CAŁY TEKST RECENZJI: www.e-teatr.pl
Kozła pieszczotliwie nazywanego przez mistrza Kornela Kozą ucieleśnia aktorka (Eliza Borowska), która pojawia się na początku spośród małej i większej widowni.
Zwiedza pół świata – Amerykę, Indie, Chiny, gorącą pustynię i lody Arktyki – w poszukiwaniu Pacanowa, który nie okazuje się tym, czego się spodziewa, bowiem w sformułowaniu: „tam gdzie Kozy kują” – Kozy oznaczają nazwisko kowali… Wszystko w rytmie muzyki, śpiewu i tańców.
Ważniejsza jest jednak sama podróż, podczas której podnosimy się z różnych klęsk i idziemy dalej, goniąc za marzeniami. W teatrze iście dellartowskiej Kompanii możliwe jest wszystko – można nosić statek na głowie, walizka staje się księżycem, słońcem, wozem zbójców, kryjówką czarownicy… Mieszają się czasy, np. w Zakopanem odbywa się Turniej Czterech Skoczni. Aktorzy grają zespołowo, polegając na sobie, nie ma tu mniejszych i większych ról Bawią się równie dobrze jak publiczność, wciągana w różne interakcje. Zręcznie żonglują ośmiozgłoskowcem, którym napisana jest opowieść o niezdarnym koziołku, a także konwencją, regionalizmami, językami obcymi, grają na instrumentach, tańczą i śpiewają, z pomalowanymi twarzami, odziani w kapelusze, płaszcze, pióra…. Smok zionie ogniem, a Koziołek wystrzeliwany jest z armaty. (...) Kameralna Scena Teatru Polskiego niewielkimi środkami w mgnieniu zmienia się w przeróżne światy – i pociąg do Zakopanego i Hollywood. Twórcy udowadniają, że wystarczy odrobina wyobraźni – jak to w teatrze.
CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatrologia.pl